نقش بازخورد در بهبود یادگیری در ارزشیابی کیفی توصیفی
ارزشیابی کیفی توصیفی بر خلاف ارزشیابی کمی (که معمولاً با نمرهدهی عددی انجام میشود)، به جای تمرکز بر اعداد و نمرات، بر توصیف دقیق عملکرد دانشآموزان تأکید دارد. در این نوع ارزشیابی، بازخورد نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
بازخورد کیفی به دانشآموزان کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و بفهمند که چگونه میتوانند مهارتها و دانش خود را بهبود بخشند. این بازخورد باید:
۱ _مشخص باشد، یعنی به جزئیات عملکرد دانشآموز اشاره کند.
۲_سازنده باشد و به دانشآموز راهکارهای عملی برای پیشرفت ارائه دهد.
۳_تشویقی باشد، به طوری که انگیزه و علاقه به یادگیری را افزایش دهد.
اهمیت موضوع:
بازخورد در ارزشیابی کیفی توصیفی، یک ابزار کلیدی برای یادگیری عمیقتر و معنادارتر است. به جای آنکه دانشآموزان صرفاً برای گرفتن نمره بهتر تلاش کنند، بازخورد به آنها کمک میکند که برای درک بهتر مفاهیم و ارتقای مهارتهای خود تلاش کنند.
این موضوع میتواند جذاب باشد زیرا نشان میدهد که چگونه یک تغییر ساده در شیوهی ارزشیابی میتواند تاثیرات عمیقی بر فرآیند یادگیری داشته باشد.
تهیه کننده : قاسم زهیری فر