دو اصل علمی در رابطه با اصول برنامه ریزی درسی
اصل اول: اثرگذاری یادگیری بر اساس زمان
یکی از اصول اساسی در برنامهریزی درسی، توجه به نحوه توزیع زمان مطالعه است. تحقیقات نشان میدهند که یادگیری در بازههای زمانی کوتاه و متعدد، نسبت به یک جلسه مطالعه طولانی مدت، موثرتر است. این پدیده به عنوان "اثر فاصلهگذاری" شناخته میشود. چرا؟ مغز انسان برای پردازش اطلاعات به زمان نیاز دارد. با تقسیم زمان مطالعه به بخشهای کوچکتر، فرصت بیشتری برای تثبیت مطالب در حافظه بلندمدت فراهم میشود. همچنین، خطر خستگی و کاهش تمرکز در جلسات طولانی مدت کاهش مییابد.
کاربرد در برنامهریزی:
پومودورو: تکنیک پومودورو، که در آن مطالعه به جلسات 25 دقیقهای با وقفههای کوتاه تقسیم میشود، یک روش محبوب برای بهرهبرداری از این اصل است.
تکرار پراکنده:
مرور مطالب در فواصل زمانی مختلف، به تقویت حافظه و یادآوری بهتر کمک میکند.
اصل دوم: اهمیت خواب کافی در یادگیری
خواب نقش حیاتی در تثبیت یادگیری دارد. در هنگام خواب، مغز اطلاعات جدید را پردازش کرده و آنها را به حافظه بلندمدت منتقل میکند. کمبود خواب نه تنها بر تمرکز و توانایی یادگیری تأثیر میگذارد، بلکه بر خلق و خو و عملکرد کلی نیز تأثیر منفی میگذارد.
چرا؟ در طول خواب، سیناپسها (اتصالات عصبی) تقویت شده و حافظه تثبیت میشود. همچنین، هورمونهایی که در رشد سلولهای عصبی نقش دارند، در هنگام خواب ترشح میشوند.
کاربرد در برنامهریزی:
تعیین ساعت خواب مشخص: داشتن یک برنامه خواب منظم، به تنظیم ساعت بدن کمک کرده و کیفیت خواب را بهبود میبخشد.
ایجاد محیط آرام برای خواب: اتاق خواب باید تاریک، آرام و خنک باشد تا خواب راحتتری داشته باشید.
اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.