یادگیری مادام العمر معلمان
کسی که قرار است به دیگران آموزش دهد، طبیعتاً خود نیز به آموزش نیاز دارد و در دنیای رو به رشد و متغیر امروز، این نیاز بیشتر احساس میشود. ضمن اینکه بهطور کلی، آموزش حین خدمت، به بهبود عملکرد کارکنان در هر حوزهای کمک میکند.
برای این کار روش های مختلفی وجود دارد؛ ازجمله: آموزش پیش و حین خدمت ، یادگیری از همکاران باتجربه و قدیمیتر، آموزش از طریق همتایان ، سایهسازی شغلی یا کارآموزی شغلی، تهیه محتوای آموزشی الکترونیکی.
1-آموزش پیش و حین خدمت:
در این روش ، افراد قبل از ورود به حیطه تدریس و آموزش دادن مدت زمان های متفاوتی را بسته به نوع مرکز آموزشی میگذرانند و مطالب و روش های تدریس را فرا می گیرند؛ همچنین پس از شروع به تدریس دوره هایی موسوم به دوره های ضمن خدمت یا حین خدمت برای آنها فراهم می شود تا بتوانند خود را بروز کنند.
2- یادگیری از همکاران باتجربه و قدیمی تر:
با ایجاد رابطه ای به اصطلاح مرشدی و هدایتگری (منتورینگ) می توان توانمندسازی معلمان را انجام داد.این روش ، فرایندی برای انتقال غیر رسمی دانش و تجربه است و غالبا تاثیر و ماندگاری آن از روش رسمی بهتر و عمیق تر است. این روش بهنوعی، شکل پیشرفته و امروزین همان روش آموزش شاگردـ استادی است که اتفاقاً در ایران، سابقهای دیرینه و بسیار موفق دارد.
3-آموزش از طریق همتایان:
در این روش، یک سازمان بهجای استفاده از مشاوران بیرون از سازمان، به استعدادهای داخلی و کارکنان خود روی میآورد. در این روش، هر یک از کارکنان و در بحث ما، هر کدام از معلمان، از معلمان دیگری که با او همکار هستند، یاد میگیرد. این معلمان لزوماً از او مسنتر و باتجربهتر نیستند، بلکه این کار درحقیقت، نوعی به اشتراک گذاشتن تجربههاست. جالب اینجاست که این روش میتواند نسبت به آموزشهای رسمی و مدون، تأثیر بیشتر و عمیقتری داشته باشد.
4- سایهسازی شغلی یا کارآموزی شغلی:
روشی است که به فرد تازهکار اجازه میدهد عملاً وظایف و مسئولیتهای شغل خود را بداند و مشکلات آن را از نزدیک لمس کند. ضمناً به او نشان میدهد که او از شغل آینده خود چه انتظاراتی باید داشته باشد و سازمان از او چه میخواهد. در این روش، کارآموز فردی را که در کار خود حرفهای است، هنگام انجام فعالیتهای شغلی روزانه، دنبال میکند. مدتزمان این آموزش، به موقعیت شغلی و نیاز کارآموز بستگی دارد و ممکن است چند روز یا هفتهها طول بکشد. حضور در کلاسهای واقعی و در محضر معلمان حرفهای و باتجربه، به معلم تازهکار کمک میکند علاوه بر درک و تجربه یک کلاس واقعی، نکاتی درباره مدیریت کلاس، مدیریت تعارضات، روشهای تدریس اثربخش، و... یاد بگیرد.
5-آخرین روش ، تهیه محتوای آموزشی الکترونیکی است. این محتوا، هم به شکل سراسری و ملی قابل تهیه و ارائه است و هم به شکل منطقهای و حتی در یک مدرسه. در حال حاضر، در کشور خود ما نیز معلمانی وجود دارند که علاوه بر تسلط بر رشتهای که تدریس میکنند، مهارتهای خوبی نیز در تهیه محتواهای آموزشی الکترونیکی و دیجیتال دارند. استفاده از این محتواها بهویژه در روزهای خاصـ مثلاً در دوران همهگیری کروناـ که امکان برگزاری جلسههای حضوری آموزشی وجود ندارد، به استمرار آموزش معلمان، یاری میرساند
اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.