ارزشیابی
1. ارزشیابی تشخیصی (Diagnostic Evaluation)
هدف:
شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان یا فراگیران پیش از آغاز آموزش.
بررسی پیشنیازها و آمادگی افراد برای یادگیری مطالب جدید.
زمان انجام: پیش از شروع تدریس یک موضوع یا درس.
2. ارزشیابی تکوینی (Formative Evaluation)
هدف:
پایش و نظارت بر پیشرفت یادگیری در طول فرآیند آموزش.
ارائه بازخورد به معلم و دانشآموز برای بهبود یادگیری.
زمان انجام: در حین تدریس و آموزش.
3. ارزشیابی پایانی (Summative Evaluation)
هدف:
سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی پس از پایان یک دوره یا مبحث.
قضاوت درباره موفقیت دانشآموز یا اثربخشی یک برنامه آموزشی.
زمان انجام: در پایان یک دوره آموزشی یا یک مبحث.
4. ارزشیابی تراکمی (Cumulative Evaluation)
هدف:
بررسی کلی عملکرد فراگیر در دورهای طولانیتر.
شناسایی پیشرفت کلی و پایدار یادگیرنده.
زمان انجام: در پایان یک دوره تحصیلی یا سال آموزشی.
5. ارزشیابی ملاکی (Criterion-Referenced Evaluation)
هدف:
سنجش عملکرد دانشآموز نسبت به استانداردها یا ملاکهای تعیینشده.
ارزیابی میزان تسلط دانشآموز بر مفاهیم و مهارتها.
مثال: آزمونهایی که نتایج آنها بر اساس ملاکهای مشخص قضاوت میشود.
6. ارزشیابی هنجاری (Norm-Referenced Evaluation)
هدف:
مقایسه عملکرد یک فرد با دیگر افراد گروه.
شناسایی موقعیت نسبی فرد در یک جمعیت.
مثال: آزمونهای رقابتی مانند کنکور.
7. ارزشیابی مستمر (Continuous Evaluation)
هدف:
پیگیری مداوم پیشرفت یادگیرنده.
تقویت یادگیری از طریق ارزشیابیهای دورهای.
زمان انجام: در طول دوره آموزشی.
8. ارزشیابی سازنده (Constructive Evaluation)
هدف:
تشویق دانشآموزان به خودارزیابی و تحلیل فرآیند یادگیری خود.
تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت.
9. ارزشیابی بیرونی (External Evaluation)
هدف:
بررسی کیفیت و اثربخشی یک برنامه آموزشی توسط ناظران یا سازمانهای خارجی.
مثال: ارزیابیهای وزارت آموزش و پرورش یا مؤسسات مستقل.
10. ارزشیابی درونی (Internal Evaluation)
هدف:
ارزیابی یک برنامه آموزشی توسط اعضای درونی همان سیستم (معلمان، مدیران).
بهبود فرآیندهای داخلی.
نتیجهگیری:
انتخاب نوع ارزشیابی باید متناسب با اهداف آموزشی، شرایط یادگیری و نیازهای فراگیران باشد. ترکیب انواع ارزشیابی میتواند به بهبود کیفیت یادگیری و تدریس کمک کند.
اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.