در بحث تدریس عملکرد معلم به اندازه گفتار او اهمیت دارد. بیش از هر چیزی دانش آموزان شاهد و نظاره گر رفتار معلم هستند. یکی از روشهایی که نشان می‌دهد معلمان به دانش آموزان اهمیت می‌دهند و به آنها علاقه مند هستند ، گوش دادن به آنهاست. تدریس هنری است که هر کسی ممکن است نتواند از چنین هنری بهره ای کافی داشته باشد. در مورد اهمیت آموزش ابتدایی می توان گفت : آموزش ابتدایی به عنوان اولین مرحله آموزش همگانی مطرح است. البته آموزش پیش دبستانی به علت کمبود امکانات ، همگانی نمی‌باشد. اگر آموزش ابتدایی در سطح گستردهای صورت بگیرد و اکثریت یا تمام کودکان واجب التعلیم ایرانی را تحت پوشش قرار بدهد ، می‌تواند بی‌سوادی را در سطح کشور ریشه کن کند. ویژگی‌های منحصر به فرد دوره ابتدایی این است که بنیاد و اساس رفتار در این دوره پی ریزی می‌شود و رفتار انسان بزرگسال محصول آموخته‌های او در خردسالی است . از ویژگی‌های روش تدریس در دوره ابتدایی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود : تنوع بازی ، انگیزه محور بودن ، تاکید بر تجربه‌های یادگیری ، گسترش ذهن ، استفاده از قاعده ی اینجا و اکنون . هماهنگی با اصول یادگیری خلاقیت مفهومی پیچیده و در برگیرنده ابعاد مختلف علمی فرهنگی ، سازمانی و فردی است. صاحب نظران بر این باورند که اولین گام در پرورش خلاقیت کودکان به وجود آوردن شرایط مناسب در محیط خانوادگی آموزشی است. معلم دوره ابتدایی می‌باید ذهنی فعال ، پویا و اطلاعاتی علمی و به روز و کاربردی داشته باشد. معلم ابتدایی باید یک سلسله اصول و مبانی را در جهت پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس در نظر بگیرند تا بتواند در این زمینه موفق شود. دبستان اولین سطح آموزشی است که همه کودکان در سراسر جهان باید آن را بگذرانند. معلمان در سراسر جهان آموزش ابتدایی را مهمترین قسمت زندگی آموزشی هر فرد می‌دانند. اگرچه خیلی از افراد تمایل دارند که بر سالهای تحصیل در دانشگاه تاکید کنند؛ اما مدرسه ابتدایی مطمئنا اولین نقطه عطفی است که زندگی فرد را هم در سطح حرفه ای هم در سطح علمی و هم در سطح شخصی تعریف می‌کند. مهمترین فعالیت اجتماعی تعلیم و تربیت است. تعلیم و تربیت در سایه آموزش و پرورش و با حضور معلمان صورت می‌گیرد. بدین ترتیب آموزش و پرورش در جامعه جایگاه خاصی دارد. معلمان یکی از ارکان اصلی این مجموعه هستند که این وظیفه خطیر برعهده آنهاست. آموزش ابتدایی حساس‌ترین و مهم‌ترین دوره تحصیلی است ، زیرا شخصیت و رشد کودکان در این دوره شکل می‌گیرد. معلمان باروش‌ های تدریس به آموزش می‌پردازند. روش‌های تدریس به معلم کمک می کند تا یک موضوع درسی را با توجه به اهداف و متناسب با دانش آموزان درس دهند. ابزار هایی که معلمان در اختیار دارند برنامه درسی و طرح درس است که مانند چراغ راه عمل می‌کند. در واقع به معلم راه و جهت دهی می‌دهد که موجب عدم سردرگمی معلمان می‌شود و اهداف آنها را به طور دقیق نشان می‌دهد.

سینا معبودی ، گروه ۲۱ ، درس طراحی آموزشی ، کارشناسی آموزش ابتدایی