مرحله اول : فعال سازي

🎸در مرحله فعال سازي دانش‌آموزان با مساله مواجه مي شوند و معلم سعي مي كند زمينه مناسب براي آغاز آموزش را فراهم آورد.

🎸براي رسيدن به اين هدف مي توان بين تجارب يادگيري قبلي دانش‌آموزان و موضوع يادگيري ارتباط برقرار كرد. پرسيدن يك سوال ، تعريف يك مساله ، نشان دادن يك رويداد هيجان انگيز و ... روشهايي هستند كه موجب برانگيختن دانش آموز و درگير شدن او با مساله مورد نظر مي شوند.

🎸يك روش موثر براي دروني ساختن مساله و تدارك شرايط مناسب براي فعال شدن يادگيرندگان استفاده از "راهبرد تصور" است.

🎸در اين راهبرد معلم دانش‌آموزان را به رويا پردازي تشويق مي كند. راهبرد تصور در صورتي كه هدايت شده باشد به دانش‌آموزان كمك مي كند تا آنچه را مي خواهند بياموزند در فضايي مجازي ببينند.