نقش سواد برنامه ریزی درسی و جهت گیری برنامه درسی معلمان در پیش بینی یادگیری زدایی

در دنیای بسیار رقابتی امروز همواره سازمان ها با تغییرات متفاوت مواجه اند . این سازمانها برای عقب نماندن از قافله پیشرفت علم و تکنولوژی روز، نیازمند سازگاری و انطباق خود در رویارویی با این تغییرات هستند. بنابراین در این سازمانها می بایست علوم و مهارت هایی که به هر دلیل قدیمی وغیرمفید شده و یا کارایی لازم را ندارند، با ابزارها و راهبردهای مناسب شناسایی و غربالگری شده و اقدامات بهینه ای در جهت تحول یا کاهش وابستگی به این علوم و مهارت ها صورت پذیرد تا با رفع برخی از موانع ، با حرکتی سریع و روبه جلو در مسیر پیشرفت گام بردارند.

رشد انفجار گونه اطلاعات و دانش همراه با افزایش تقاضا برای آنها ، مستلزم تغییر تفکر افراد برای انطباق با این تغییرات است، بنابراین این تغییرات ، یادگیری زدایی را محور اساسی قرار داده است.

ادامه نوشته

املا چیست ؟ 📒

املا چیست؟📔

املا كلمه اي است عربي به معني پر كردن ، از ياد چيزي نوشتن ، تقرير مطلبي تا ديگري آن را بنويسد به معني رسم الخط و درست نويسي نيز آمده است. به عبارت ديگر به نوشتار در آوردن صورت آوايي حروف، كلمات و جمله ها ديكته كلمه فرانسوي است مطلبي كه كسي بخواند و ديگري بنويسد .

+ادامه مطلب👇

ادامه نوشته

10 اصل برنامه ریزی برای موفقیت در درس

برای برنامه ریزی در تمام امور باید اهداف دقیق و روشنی داشته باشید. شما اگر خواهان به دست آوردن موفقیت در زندگی خود باشید، اصول برنامه ریزی درسی یکی از راه های به دست آوردن آن می باشد.

اصول برنامه ریزی - اصل 1

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش‌آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- ساعت مطالعه روزانه:

یک دانش‌آموز باید با بالاترین میزان کیفیت و کمیت درطول روز مطالعه کند. (یعنی باید برای دست‌یابی به یک نتیجه عالی، حرفه‌ای تلاش کنیم.)

اگر ٨ ساعت به خواب و ٤ ساعت به کارهاى متفرقه (استراحت هاى میان مطالعه ، وعده هاى غذایى و ...) اختصاص دهید، ساعت مطالعه شما باید در روزهای تعطیل 10 الی 12 ساعت و در روزهای مدرسه 5 الی 6 ساعت باشد.

(اگر برخی از روزها دیر به منزل می رسیم (مثلاً ساعت 18/00)، ساعت مطالعه کمتر خواهد بود.)

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر ساعت مطالعه شما در این حد نیست باید تدریجی و در 2 الی 3 هفته ساعت مطالعه خود را به حد مورد نظر برسانید. حالا هم همیشه در منزل هستید.

کلیه کلاس‌های غیردرسی خود را حذف کنید. یادتان باشد یک ورزشکار فقط در یک رشته ورزشی می‌تواند قهرمان شود.

اصول برنامه ریزی - اصل 2

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم داوطلب را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- واحد زمانی مطالعه:

یکی از مهم ترین نکته ها در یادگیری مطالب درسی این است که، حداکثر یادگیری مطالب در ابتدا و انتهای هر واحد مطالعاتی صورت می گیرد بنابراین اگر واحدهای مطالعاتی شما طولانی مدت باشد، میزان یادآوری مطالب سخت‌تر از زمانی است که واحدهای یک ساعت و نیمه را به عنوان واحدهای مطالعاتی خود انتخاب می‌کنید. هرچه واحدهای مطالعاتی شما کوتاه‌تر باشد (به شرط از بین نرفتن آهنگ مطالعه) یادآوری شما بیشتر خواهد شد.

بهترین زمان‌بندی برای بیشترین میزان یادآوری و یادگیری، داشتن واحدهای مطالعاتی ٧٥ دقیقه ای یا ٩٠ دقیقه ای است که به ازای هر ٧٥ دقیقه مطالعه، ١٥ دقیقه استراحت و به ازای هر ٩٠ دقیقه مطالعه، ٣٠ دقیقه استراحت پیشنهاد می‌شود.

اگر مدت زمانی که ذکر شد، برای مطالعه مبحث مورد نظر شما کافی نبود، می‌توانید ادامه آن را در واحد بعدی مطالعه نمایید، اما واحد مطالعاتی خود را بدون استراحت، طولانی نکنید.

اصول برنامه ریزی - اصل 3

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش‌آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- واحد مطالعه جبرانی:

برنامه‌ای دقیق است و دانش‌آموز را به اهداف مطالعاتی‌اش می‌رساند که زمانی برای جبران اقدامات داوطلب موجود باشد تا دانش‌آموزان در هنگام عقب ماندن از برنامه دچار سر درگمی نشوند.

10% برنامه مطالعاتی را باید به واحد های جبرانی اختصاص دهید.

1- اگر در طول هفته نتوانستید قسمتی از برنامه را انجام دهید، آن را در واحد جبرانی مطالعه کنید.

2- اگر تمامی واحد های مطالعاتی را انجام دادید، در واحد جبرانی درس ضعیف خود را مطالعه کنید.

البته دقت داشته باشید، واحد جبرانی نباید سبب تعلل در اجرای برنامه شود. بلکه باید سبب جبران نقاط ضعف آموزشی باشد.

اصول برنامه ریزی - اصل 4

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- استراحت و تفریح:

داشتن تعادل رفتاری از عوامل موفقیت رتبه های برتر سال‌های گذشته است.

حتما در طول هفته یک نیم روز را به تفریح مورد علاقه خود بپردازید. برای این کار بهتر است تفریح مورد نظر خود را یادداشت کنید و همان را در برنامه لحاظ نمایید.

دانش‌آموزان عزیز برای ایجاد تنوع می‌توانند زمان بیشتری به استراحت اختصاص دهند. (مثلاً روزانه 2 ساعت و انتهای هفته نیم روز)

به این نکته توجه داشته باشید که این کار یک عقب گرد نیست، یک دورخیز برای پرشی بلندتر در هفته آینده است.

برای این زمان از قبل برنامه‌ریزی کنید.

(کافی است کاری انجام دهید که فضای ذهنی شما را از آزمون جدا کند.)

اصول برنامه ریزی - اصل 5

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش‌آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- خواب:

در تصور بسیاری از دانش‌آموزان این است که باید ساعات طولانی در طول شب را درس خواند تا به موفقیت رسید.

به این نکته با توجه داتش که کم خوابی می تواند اثرات نامطلوبی به وجود بیاورد.

1- خواب وقت تلف کردن نیست! یکی از مهمترین عوامل برای تثبیت آموخته‌های شماست.

2- در طول شبانه روز 8– 6 ساعت بخوابید.

3- زمان خواب و بیداری شما باید حدودا ثابت باشد.

4- خواب ظهر(در صورت تمایل) 90-75 دقیقه باشد. یعنی در روزهایی که مدرسه می روید و روزهای تعطیل باید ساعت خواب و بیداری شما ثابت باشد.

5- برای خوابیدن به ذهن خود فشار نیاورید و فقط آرام در محل استراحت خود دراز بکشید.

اصول برنامه ریزی - اصل 6

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- تنوع مطالعاتی:

به چند دلیل داشتن تنوع مطالعاتی در سال پیشنهاد می‌شود.

1- چون یادآوری در چند درس است بهتر است یادگیری هم در چند درس باشد. (هماهنگی یادآوری و یادگیری)

2- بخش‌های مختلف ذهن ما مخصوص یادگیری درس‌های مختلف است، وقتی درسهایی از جنس هم را در کنار هم مطالعه می‌کنید ، بخش مربوط خسته می‌شود.

(استراحت به بخش‌های مختلف ذهن)

3- وقتی یک درس را در طول هفته مطالعه می‌کنید، مرور آن نسبت به زمانی که آن را فقط در یک روز بخوانید، بیشتر خواهد بود . (مرور بیشتر مطالب)

اصول برنامه ریزی - اصل 7

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش‌آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- تعادل مطالعاتی:

یکی از دلایل موفقیت دانش‌آموزان در سال‌های گذشته، داشتن تعادل در برنامه مطالعاتی است.

برخی از دانش‌آموزان ساعت مطالعه هر درس خود را تابعی از تکلیف معلم یا علاقه به درس در نظر می‌گیرند که کاملاً غلط است. تنها معیار برای زمان مطالعه دروس، باید موفقیت در آزمون باشد.

ساعت مطالعه در هر درس در هفته باید ابتدا بر اساس ضرایب و اهمیت دروس باشد، همچنین در برنامه باید قسمتی را به رفع نقاط ضعف اختصاص دهید تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را در آزمون کسب کنید.

اصول برنامه ریزی - اصل 8

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- ترتیب مطالعه دروس:

بهتر است حداکثر دو درس هم جنس را در کنار هم مطالعه کنید. برای مثال حداکثر دو واحد متوالی درس تمرینی را مطالعه کنید و پس از آن یک درس حفظی را مطالعه کنید. با این کار هم از خستگی ذهن جلوگیری می کنید و هم تنوع دروس به شما کمک می کند با تمرکز بیشتری مطالعه نمایید.

درس‌هایی که به آن ها علاقه دارید در ابتدا و انتهای برنامه مطالعه کنید. برای مثال اگر درس‌هایی را که به آن ها علاقه ندارید را در ابتدای برنامه قرار دهید ، اشتیاقی برای شروع برنامه نخواهید داشت. با این روش درس‌های سخت وقتی مطالعه می‌شوند که ذهن شما به اندازه‌ی کافی گرم شده ‌است.

همچنین درسی را که به آن علاقه ندارید بین دو درسی که به آن ها علاقه دارید قرار دهید.

اصول برنامه ریزی - اصل ٩

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش‌آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- واحد زمانی مرور:

هر روز در برنامه مطالعاتی خود زمانی را به مرور مباحث اختصاص دهید.

مرور سبب می‌شود تا مطالب را وارد حافظه بلند مدت خود نمایید. همچنین با مرور مطالب می توانید نقاط فراموشی خود را یافته و برای رفع آن ها بکوشید.

اصول برنامه ریزی - اصل ١٠

یک برنامه مناسب و دقیق باید با رعایت اصولی همراه باشد تا هم اجرایی باشد و هم دانش آموز را به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برساند.

- برنامه ریزی واقعی:

درصورتی که برنامه واقعی و قابل انجام باشد شما می توانید با انگیزه بیشتری پیشروی نمایید.

- مثلاً اگر آخرین واحد شما 23:30-22:00 است ساعت خواب خود را 22:30 نگذارید و در برنامه‏ریزی زمان خواب را 30 دقیقه پس از اتمام آخرین واحد قرار دهید.

- یا اگر ساعت 14 به خانه می‏سید شروع واحد مطالعه را 14 قرار ندهید و حداقل 30 دقیقه برای استراحت و آمادگی برای مطالعه در نظر بگیرید.

چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم

1 : استفاده از وسایل کمک آموزشی

با بهره گیری از وسایل کمک آموزشی آماده یا دست سازه های معلم و دانش آموزان می توان کلاس را فعال تر برگزار کرد . به عنوان مثال با تهیه ی اشکال هندسی مورد نیاز در بحث حجم دانش آموزان مفاهیم درس حجم را به صورت عینی تر و ملموس تر درک خواهند کرد .

2- : استفاده از تکنولوژی های آموزشی

تکنولوژی های آموزشی از قبیل کامپیوتر و ... می توانند علاقه ی دانش آموزان را به درس ریاضی افزایش دهند . در استفاده از کامپیوتر مسلما معلم باید با برخی از نرم افزار های آموزشی ریاضی آشنایی داشته باشد . به عنوان نمونه باری تهیه ی اسلاید و استفاده از آن در کلاس درس باید با پاورپوینت آشنا باشد . در اینجا لازم است اشاره ای شود به نرم افزار جئو جبرا شود این نرم افزار کاربرد وسیعی در آموزش ریاضی و خصوصا در هندسه دارد . نرم افزار جئو جبرا و آموزش آن در سایت جناب آقای افشین منش موجود می باشد . استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های ریاضی علاوه بر آن که علاقه و انگیزه ی دانش آموزان را نسبت به ریاضی افزایش می دهد باعث تسریع و عمیق امر یاد دهی – یاد گیری می شود.

3 : استفاده از سرگرمی های ریاضی

متنوع کردن کلاس درس با طراحی معماها و سرگرمی ها و بازی های ریاضی مرتبط با موضوعات درسی می تواند در فعال کردن کلاس ریاضی نقش به سزایی داشته باشد . استفاده از معماها و سرگرمی های ریاضی می تواند صرفا برای درگیر کردن دانش آموزان با مسئله و تقویت قدرت تفکر در آن ها باشد و آن ها را با مراحل و روند تفکر و حل مسئله آشنا کند .

-4 : تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی

فعالیت دانش آموزان در زمینه ی تهیه ی بروشور های ریاضی ، روزنامه دیواری ، مجلات ریاضی در سطح مدرسه و پژوهش در مورد موضوعات ریاضی و ... می تواند کلاس درسی را از حالت خشک و بی روح سنتی خارج کرده و دانش آموزان را با موضوعات درسی در گیر کند . برای تهیه ی موارد مذکور به دلیل وقت گیر بودن بهتر است قسمتی از کار در مدرسه و بقیه در خارج از مدرسه انجام شود .

5 طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس

برگزاری مسابقات ریاضی هفتگی در مدرسه جهت درگیر کردن ذهن آن ها با ریاضی و فرایند حل مسئله و تقویت تفکر در آن ها کاری بسیار مفید می باشد . این کار می تواند به صورت مطرح کردن یک یا چند سوال ( معما ) و نصب آن در تابلو اعلانات مدرسه یا در صورت وجود در برد ریاضی مدرسه و تعیین جایزه به تفکیک پایه باشد .

6 : معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه

معرفی دانش آموزان موفق و دانش آموزانی که در حال پیشرفت هستند به صورت ماهیانه باعٍث ایجاد رقابت در بین آن ها می شود . در این مورد می توان از بسته های تشویقی خاصی متناسب با علائق دانش آموزان برای دانش آموزانی که معرفی می شوند در نظر گرفت ، مثلا برگزاری اردوهای تفریحی ، ورزشی و ... در سطح منطقه و یا این که بر گزاری مسابقات ورزشی بین معرفی شدگان و ... - برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی کلیک کنید: تدریس خصوصی ریاضی

7: استفاده از کارت های تشویقی

برای از بین بردن اضطراب نمره در بین دانش آموزان می توان از کارت های تشویقی استفاده کرد که باعث رقابت بین آن ها نیز می شود . در این مورد به دانش آموزان ضعیفی که در حال پیشرفت هستند باید بیشتر بها داده شود . به عنوان مثال می توان دو نوع کارت عالی و ممتاز تهیه کرد . که به ازای هر 5 کارت عالی که دانش آموز از معلم کسب می کند یک کارت ممتاز از مدیر دریافت می کند و به ازای هر 5 کارت ممتاز جایزه ای متناسب با علائق او به وی اهدا می شود .

8: گروه بندی کردن دانش آموزان

استفاده از گروه بندی می تواند به شیوه های مختلفی انجام شود و به عواملی نیز بستگی دارد . در گروه بندی ، دانش آموزان آزادی عمل بیشتری دارند ، فعالیت گروهی و تیمی را یاد می گیرند ، احترام به همدیگر را یاد می گیرند ، هر دانش آموز مطالبی را از بقیه ی اعضای گروه یاد می گیرد و ...

گرو ه بندی مزیت های زیادی دارد . برخی عواملی که به نحوه ی گروه بندی دانش آموزان تاثیر می گذارند عبارتند از :

- سطح علمی دانش آموزان

- تعداد دانش آموزان

- اندازه ی کلاس

- موضوع درس

- امکانات آموزشی و ...

9 : آشنایی معلم با آموزش مجازی و شبکه ی اینترنت و وبلاگ نویسی :

معلم قرن 21 باید با اینترنت و آموزش های مجازی و ... آشنایی کافی داشته باشد و دانش آموزان را با این موضوعات آشنا کند . هر چند بسیاری از دانش آموزان همگام با پیشرفت تکنولوژی پیش میروند و شاید بسیاری از آن ها اطلاعاتی بیشتر از معلمانشان دارند . در این مورد استفاده از موبایل دانش آموزان بسیار مفید خواهد بود به این صورت که معلم می تواند با موبایل دانش آموزان به اینترنت متصل شود و اطلاعاتی را راجع به موضوع درس از یکی از سایت های ریاضی دریافت کرده و در کلاس مطرح کند . که این کار فرهنگ استفاده از موبایل را نیز در بین دانش آموزان تغییر خواهد داد .

10 مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان ) :

آشنا کردن دانش آموزان با مجلات رشد ریاضی و استفاده از آن ها در کلاس درس جهت تقویت و تعمیق بنیه ی علمی دانش آموزان و همچنین جهت سرگرمی دانش آموزان که در این مورد می توان فعالیت های زیادی انجام داد . به عنوان نمونه می توان به وسیله ی کمیسیون یاددهی – یادگیری هر منطقه در جهت آشنایی بیشتر معلمان و دانش آموزان با مجلات رشد ، فعالیت هایی را انجام داد مثلا می توان با طراحی سوالاتی از مجلات مختلف رشد و برگزاری مسابقاتی بین معلمان و همچنین بین دانش آموزان انگیزه ی مطالعه ی این مجلات را افزایش داد . انجام این مسابقات بین دانش آموزان می تواند توسط مدیر مدرسه نیز انجام شود .

سلامت روان

*سلامت روان* را می توان در دو عبارت خلاصه کرد:

۱- واقعیت پذیری

۲-مسئولیت پذیری

*واقعیت پذیری* به این معناست که فرد توانمندی و قدرت پذیرشِ پیامدهای منطقی و طبیعی رفتارِ خود را داشته باشد. این پیامدها بخشی از دنیای واقعیست و هنگامی که ما پیامدهای رفتار و تصمیماتمان را نمی پذیریم، در واقع واقعیت را انکار می کنیم.

*مسئولیت پذیری* ، یعنی فرد مسئولیت ارضای نیازهای شخصیش را به عهده می گیرد، و در راستای این هدف به نیازهای دیگران تعدی نمی کند و یا اینکه نیازهایش را به هزینه ی دیگران رفع نمی کند.

ویلیام گلاسر

نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری و نوسازی جامعه /اندیشه

اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدیست که بسیاری از جامعه شناسان آنرا مهمترین نهاد در ساخت یک جامعه موفق می دانند

متاسفانه تغییرات سریع و گاه تصمیمات سیاسی همواره سایه سنگین خود را بر روی این نهاد می اندازند. در حالی که تغییرات در این نهاد باید بسیار فکر شده و محاسبه شده باشند چرا که جامعه پذیری گرچه از خانواده شروع میشود اما در مدرسه است که قوام و جهت می یابد

جامعه پذیری به معنای همسازی و همنوایی فرد با ارزشها ، هنجارها و نگرشهای گروهی اجتماعی است یا به مفهوم دیگر ، اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن ، هر فرد ، دانش و مهارتهای اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی را کسب می‌کند. مجموعه این ارزشها ، هنجارها ، نگرشها ، دانشها ، مهارتها ، فرد را قادر می‌سازد که با گروهها و افراد جامعه ، روابط و کنشهای متقابل داشته باشد. فراگرد اجتماعی شدن ، امری مستمر و به اعتباری مادام العمر است.

آموزش قواعد و نظم با جامعه پذیری

یکی از مقاصد جامعه پذیری آموزش قواعد و نظامات اساسی ، از آداب و عادات و رفتار روزمره گرفته تا روشهای علمی ، به افراد است. رفتار نامنظم و خلاف قاعده ، معمولا از انگیزه‌های ناگهانی یا محرک آنی ناشی می‌شود. چنین رفتاری ، نتایج و خشنودیهای آتی را در مقابل لذات و رضایتمندی‌های آنی و گذرا ، نادیده می‌گیرد. برعکس ، رفتار مبتنی بر نظم و انظباط ، به منظور پذیرش اجتماعی یا برای دستیابی به یک هدف آتی ، خشنودیهای آنی و گذرا را به تعویق انداخته ، آنها را تعدیل و تحدید می‌کند.

آموزش مهارتها توسط جامعه پذیری

هدف دیگر فراگرد جامعه پذیری ، آموختن مهارتها است (Skills). فقط با اکتساب و یادگیری مهارتهاست که افراد می‌توانند ، در جامعه ، منشأ اثر واقع شوند. در جامعه‌های سنتی ، امور زندگی ، از طریق تقلید و تکرار آموخته می‌شد. در جوامع امروز ، یادگیری مهارتهای انتزاعی خواندن و نوشتن و مهارتهای دشوار دیگر ، از راه آموزش و پرورش رسمی ، مهمترین وظیفه اجتماعی کردن است.

ایجاد امید و آرزو در افراد

هر جامعه ارزشها و الگوهای مخصوص خودش را دارد فراگرد جامعه پذیری به همان میزان که عادات و رفتار فرد را مطابق هنجارهای اجتماعی ، تحت نظم و انظباط در می‌آورد، به او امید و آرزو می‌دهد. به عنوان مثال در جوامع غربی که ثروتمند شدن یک ارزش است سعی می شود ارزش موفقیت اقتصادی از کودکی به افراد به عنوان یک هدف کلی آموزش داده شود.

نیل به آرزوها و یا منع از رسیدن به اهداف

فراگرد جامعه پذیری از طریق برآوردن خواستها ، آرزوها ، امیدها و سوداهای فردی یا ممانعت از دستیابی بدانها برای فرد هویت (Identity) می‌آفریند.

نقش اجتماعی جامعه پذیری

فراگرد جامعه پذیری ، نقشهای اجتماعی (Social Roles) و نگرشها ، انتظارات و گرایشهای مربوط به آن نقشها را به فرد می‌آموزد. نقش‌های اجتماعی ، آمال و آرزوها ، هویتها و قواعد و نظامات رفتاری ، روابط متقابل تنگاتنگی با یکدیگر دارند، مثلا معلمی یک آرزوی معنوی و شغلی است، قواعد و هنجارهای ویژه‌ای دارد، نوعی هویت شخصی است، بالاخره ، یک نقش اجتماعی است. بنابر سنتهای جامعه ، معلم از احترام و مسئولیت معنوی خاصی برخوردار است.

انواع کارکردهای آموزش و پرورش

نهاد آموزش و پرورش چه کارکردهایی برای جامعه ، فرد در جامعه ، یا هر دو ، انجام می‌دهد و رابطه آن با سایر نهادها چیست؟ در اغلب جوامع امروز ، نهادهای آموزش و پرورش ، ابزارهای مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به شمار می‌روند. و انتظار می‌رود که موجبات رشد و توسعه اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی جامعه را فراهم سازد. پاسخ گویی به این انتظارات ، دامنه گسترده‌ای از کارکردها را برای آموزش و پرورش بوجود می‌آورد.

انتقال فرهنگ توسط آموزش و پرورش

فرهنگ (Culture) ، شاخص نحوه و روش زندگی است که هر جامعه‌ای برای رفع نیازهای اساسی خود از حیث دوام و بقا و انتظام امور اجتماعی اختیار می‌کند. به بیان دیگر فرهنگ به ابزارها و رسوم و معتقدات و علوم و هنرها و سازمانهای اجتماعی دلالت می‌کند، یا آنچه جامعه می‌آفریند و به انسانها وا‌می‌گذارد، فرهنگ نام دارد. در نتیجه ، برای تولید دوباره فرهنگ یا باز آفرینی فرهنگی ، آموزش و پرورش رسمی ضرورت پیدا می‌کند.

نقش آموزش و پرورش در جامعه پذیری افراد

انتقال ارزشها ، گرایشها ، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی ، به منظور اجتماعی کردن نسلهای جدید جامعه صورت می‌گیرد. اساس جامعه پذیری براین واقعیت استوار است که انسان به صورت شخص زاده نمی‌شود، بلکه از طریق پرورش و آموزش اجتماعی به یک شخص تبدیل می‌شود.

گزینش و تخصیص (Selection And Allocation) بوسیله آموزش و پرورش

هر جامعه‌ای نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص دارد. تربیت حرفه‌ای و تخصصی افراد جامعه ، یعنی ، آماده کردن آنان برای جذب در نیروی کار. بدین ترتیب آموزش و پرورش نقش مهمی در گزینش و تخصیص افراد به مقامات و مشاغل اجتماعی ایفا می‌کند. نحوه عملکرد افراد در مدارس ، طول مدت تحصیل و رشته تحصیلی ، در تعیین شغل ، درآمد و منزلت اجتماعی آینده آنان ، تاثیر بسزایی دارند. از اینرو آموزش و پرورش رسمی ، سهم مهمی در تسهیل تحرک اجتماعی افراد بر عهده دارد.

نظارت اجتماعی (Social Contro ) توسط آموزش و پرورش

آموزش و پرورش با ابقای ارزشهای وفاداری به نهادهای جامعه ، به عنوان ساخت و کار کنترل اجتماعی عمل می‌کند. چون خودمداری فردی به منزله تهددیدی برای نظم اجتماعی به شمار می‌رود، از این رو ، آموزش و پرورش رسمی می‌تواند از طریق تربیت و آموزش اخلاقی ، این تهدید را کاهش دهد. فرض بر این است که افراد با جذب و درونی کردن ارزشهای جامعه به کنترل خود پرداخته و حامی نظم اجتماعی می‌شوند.

یگانگی اجتماعی وآموزش و پرورش

آموزش و پرورش رسمی ، وسیله مهمی برای تبدیل یک جامعه نامتجانس به جامعه‌ای یگانه و یکپارچه ، از طریق توسعه و تقویت فرهنگ و هویت مشترک است. از اینرو ظهور دولتهای ملی با ایجاد نظامهای آموزش و پرورش همگانی مقارن بوده است. نهادهای آموزشی ، مخصوصاً در کشورهایی که مهاجرپذیر بوده‌اند، وظایف و مسئولیتهای خطیری در ایجاد یگانگی بر عهده دارند.

نوآوری با آموزش و پرورش

آموزش و پرورش می‌تواند منشأ تغییرات اجتماعی نیز باشد. هر جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی است. در اغلب جوامع ، تغییر با پیشرفت مرتبط تلقی شده از آموزش و پرورش انتظار می‌رود که جامعه را در نیل به پیشرفت یاری رساند. گسترش آموزش و پرورش و اهمیت یافتن دانش فنی و تخصصی در دوره‌های بازسازی و توسعه جامعه ، می‌تواند به پیدایی نخبگان جدید ، و در نتیجه ، به تحول در سلسله مراتب قدرت و منزلت منجر شود.

کارکرد سرمایه گذاری آموزش و پرورش

آموزش و پرورش کلیدی است که در را به سوی نوسازی جامعه (Modernilation) می‌گشاید. در نیم قرن گذشته پدیده مهم و فراگیر آموزش و پرورش از دیدگاههای علمی و تخصصی گوناگونی در دانشگاهها مورد مطالعه قرار گرفته است. ولی یک تحول مهم در علم اقتصاد که ارتباط ویژه‌ای با جامعه شناسی و آموزش و پرورش دارد. این تحول ، معمولاً ، تحت عنوان رویکرد سرمایه انسانی (Human Capital) یا سرمایه گذاری انسانی (Human Investment) به آموزش و پرورش ، شهرت یافته است. این رویکرد ، آموزش و پرورش را اساساً به منزله نوعی سرمایه گذاری از سوی جامعه و فرد تلقی می‌کند.

روش تدریس چیست و روش تدریس یعنی چه؟

روش تدریس (به انگلیسی: Teaching Method) روش سازمان‌دهی شکل یادگیری با هدف برآورده شدن یک هدف آموزشی خاص، یا به جای گذاردن یک اثر یادگیری خاص است. آموزش برنامه‌ای، سخنرانی، و نمایش عملی مثال‌هایی از روش تدریس محسوب می‌شوند. روش تدریس، مجموعهٔ فعالیت‌ها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدفی معین انجام می‌شود و بهترین روش روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین بهره و نتیجه را عاید گرداند. تدریس را سازمان‌دهی یادگیری دانش‌آموزان تعریف کرده و روش تدریس مجموعهٔ فعالیت‌هایی است که با توجه به شرایط و امکانات موجود صورت می‌گیرد تا مساعدترین زمینه را برای پرورش و آموزش مؤثر و مطلوب فراهم سازد. در ادامه مطالبی ارائه می گردد که می تواند به مدرسین در انتخاب بهترین روش های تدریس در کلاس های تدریس خصوصی و گروهی کمک نماید.

هر استاد و مدرسی ممکن است روش تدریس خاص و مخصوص خودش را داشته باشد. روش های تدریس مختلفی هم وجود دارد که می توانید در ادامه مطالعه نمائید. یک معلم برای اینکه در کار خودش موفق باشد بهتر است که
با علاقه به تدریس روی آورده باشد. وقتی یک استاد با علاقه کار تدریس را انجام می دهد هر روشی را که برای ارائه درس استفاده کند مورد رضایت شاگردهای ایشان خواهد بود. استادی که به درس ریاضی علاقه دارد باید در زمینه تدریس ریاضی فعالیت کند و به این ترتیب بیشترین بازدهی را خواهد داشت. معلمی که به درس فیزیک علاقه دارد اگر فیزیک تدریس کند چون خودش به مباحث علاقه دارد خلاقیت هم به خرج می دهد و روش های جدید و نوینی را برای تدریس ارائه می نماید. بنابراین علاقه به درس تدریسی خودش می تواند منشاء کشف روش های جدید تدریس باشد. در کنار آن تسلط بر درس هم بسیار مهم است. وقتی استاد بسیار خوب درس را بلد است به جای اینکه حواسش پیش این باشد که درس را درست تدریس کند خلاقیت به خرج می دهد و با روش های جدیدی تدریس را انجام می دهد. یکی از بهترین راهکارها برای داشتن تدریس جذاب و حرفه ای این است که فقط به جای حرف زدن سعی کنیم شاگرد را با مباحث درگیر نموده و کار عملی و تجربی هم به کلاس اضافه نمائیم. در ادامه در رابطه با انواع الگوها، روش های تدریس و فنون تدریس فعال و جذاب توضیح داده می شود.

انواع روش‌های تدریس

1- روش‌های زبانی:
در این گروه از روش‌ها، تنها معلم یا مدرس فعالیت می‌کند. وی از وسایل و امکانات مختلف موجود استفاده کرده و مطلب مورد نظر را آموزش می‌دهد.

2- روش‌های فعال:
در این گروه از روش‌ها دانش‌آموزان در یادگیری نقش فعالی داشته و به همراه معلم و مدرس، به فعالیت پرداخته و به صورت ملموس با موضوع مورد تدریس ارتباط دارند. از مهمترین روشهای فعال تدریس می توان به روش حل مساله، روش بحث گروهی، روش پرسش و پاسخ، روش بارش مغزی، روش هم یاری از طریق تدریس اعضای تیم، روش هم یاری از طریق طرح کارایی تیم و ... اشاره کرد.





10 مورد از انواع انواع روش های نوین و جدید

از انواع روش های تدریس جدید و نوین می توان به مواردی همچون روش توضیحی، سخنرانی، اکتشافی، حل مسئله، روش مباحثه، پرسش و پاسخ، واحد کار، گروه های کوچک، یادگیری فردی، روش ازمایشی و .... اشاره کرد.

تعدادی از روش های تدریس نوین در ادامه توضیح داده شده است:

1- روش کنفـــــرانس ( گــــرد هم آیی )

«این روش با روش سخنرانی تفاوت دارد زیرا در روش سخنرانی، معلم مسئول دادن اطلاعات به دانش آموزان است. در حالیکه در این روش اطلاعات توسط دانش آموزان جمع آوری و ارائه می گردد. این روش می تواند مشخص کند که دانش آموزان تا چه اندازه می دانند.

2- روش حل مسئلــــه

این روش یکی از روشهای فعال تدریس است. اگر نظام آموزشی بخواهد توانایی حل مسئله را به دانش آموزان یاددهد, (البته مسئله به معنی مشکل و معضل نیست, به بیان دیگر مسئله موضوعی نیست که برای ما مشکل ایجاد کند, بلکه رسیدن به هدف در هر اقدامی, به نوعی حل مسئله است, (خورشیدی , غندالی , موفق, 1378) در این روش آموزش در بستر پژوهش انجام می شود و منجر به یادگیری اصیل و عمیق و پایدار در دانش آموزان می شود.

3- روش پـــــروژه ای

روش تدریس پروژه ای به دانش آموزان امکان می دهد تا قدرت مدیریت, برنامه ریزی و خود کنترلی را در خودشان ارتقاء بخشند. در این روش دانش آموزان می توانند با توجه به علاقه ی خود موضوعی انتخاب و به طور فعالانه در به نتیجه رساندن آن موضوع شرکت نمایند.

4- شیوه تمــــرینی

معلم معمولاً بوسیله تمرین, فراگیر را به تکرار مطلب یا کاربرد آن تشویق می کند تا فراگیر در موضوع مورد نظر
تبحر لازم را کسب کند. مثلاً معلم انگلیسی از فراگیر می خواهد که با تکرار شفاهی اصطلاحات, تلفظ صحیح آنها را فراگیرد, یا بعد از یافتن طرز ساختن جملات شرطی, پنج جمله شرطی بسازد.



5- شیــــوه نمایشــــی

در این شیوه معلم معمولاً, برای فهماندن مطلبی خاص به فرا گیران, از وسایل و اشیاء گوناگون استفاده می کند. در صورتی که معلم نتواند برای فهماندن مطلب درسی آزمایش انجام دهد, شیوه نمایشی می تواند شیوه خوبی برای روشن تر کردن مفهوم برای فراگیران باشد. منبع: oerp.ir



فنون تدریس چیست؟

روش و فنون تدریس بیشتر بر اساس خلاقیت فرادهنده شکل می گیرد که دانستن این فنون، به آسانی و سهولت تدریس کمک می کند، در تدریس 3 موضوع اصلی حائز اهمیت است: 1. تعامل بین فرادهنده و فراگیر 2. هدفی از قبل تعیین شده توسط فرادهنده 3. ایجاد محیطی برای یادگیری آسان



الگوي تدريس چيست؟

الگو، معمولاً به نمونه کوچکي از يک شيء يا به مجموعه اي از اشياي بيشمار گفته مي شود که ويژگيهاي مهم و اصلي آن شيء بزرگ يا اشياء را داشته باشد. الگوي تدريس، چهارچوب ويژه اي است که عناصر مهم تدريس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب يک الگوي تدريس، بستگي به نوع آگاهي معلم از فلسفه و نگرشهاي تعليم و تربيت خواهد داشت.

تعدادی از الگوهای تدریس در ادامه ارائه شده است:

الگوي حل مسأله (
problem-solving model): در اين الگو، شاگردان با بهره گيري از تجارب و دانسته هاي پيشين خود، درباره رويدادهاي محيط خود مي انديشند تا مشکلي را که با آن مواجه شده اند به نحو قابل قبولي حل کنند.

الگوي پيش سازمان دهنده (
preadvance-organizer model): "پيش سازمان دهنده" يک مطلب يا مفهوم کلي است که در مقدمه تدريس مي آيد تا مبحثي را که به شاگردان ارائه داده مي شود با مباحث پيشين همان درس مربوط سازد و پايه اي براي ارتباط مفاهيم جديد با پيشين شود. در اين الگو، معمولاً مطالب از کلي به جزئي مورد بررسي قرار مي گيرد.



نحوه انتخاب روش تدریس و بهترین روش تدریس

انتخاب روش تدریس مناسب نیازمند توجه معلم به مؤلفه‌های گوناگون، اعم از شرایط روش تدریس، ویژگی‌های معلم و مشخصات دانش‌آموزان است. این همه در کنار ماهیت محتوای آموزشی مورد نظر می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب روش تدریس باشد. با این نگاه، تنها نو بودن روش تدریس، ملاک انتخاب معلم نیست و لازم است در طراحی آموزشی‌، تناسب و ارتباط روش با مقصود یادگیری از جنبه‌های گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گیرد. تأنی و تأمل معلم در مرحله انتخاب روش تدریس می‌تواند به شکل‌گیری تجربه‌ای مؤثر و غنی از یادگیری برای دانش‌آموزان منجر شود. منبع: roshdmag.ir - در مقاله ای از سایت علوی هم به عنوان جمع بندی توضیح داده شده است که، در بین شیوه‌های نوین گفته شده، نمی‌توان به قطعیت گفت بهترین روش تدریس نوین چیست؟ زیرا هر روش اگر در زمان و مکان مناسب به کار گرفته شود، در نوع خود برتر است. نباید تأثیر دبیر در روش‌های تدریس جدید که برای افزایش کیفیت تدریس اجرا می‌شوند، را نادیده گرفت، زیرا این معلم است که با رفتار و روش تدریس مناسب می‌تواند شاگردانش را به یادگیری بیشتر ترغیب کند و افرادی خلاق، شجاع و با اعتماد به نفس به جامعه تحویل دهد.

پس باید متوجه شده باشید که ما چیزی به عنوان
بهترین روش تدریس نداریم و این خود معلم است که با توجه به موضوعات درسی، اهداف درسی، امکانات، توانایی و نیازهای دانش آموزان و مهارت های خود اقدام به انتخاب روش تدریس مناسب می کند و این روش برای دروس مختلف می تواند متفاوت باشد؛ حتی برای یک درس هم از انواع روش های تدریس می توان استفاده کرد. مهم این است که از روشی استفاده شود که مطالب به درستی به مخاطب منتقل شود. روش های تدریس به عنوان ابزاری جهت نیل به هدف های آموزشی هستند؛ برای انتقال مطالب به شاگردان، گاهی اوقات روش سخنرانی مفید است، گاهی اوقات روش ایفای نقش، گاهی پرسش و پاسخ، گاهی روش نمایشی، گاهی بحث گروهی، گاهی روش اکتشافی، گاهی روش آزمایشی و ...؛ خیلی اوقات هم ترکیبی از این روش ها به کارمیرود.




تعریف تدریس - تدریس چیست؟

تدریس یک فعالیت است اما نه هر نوع فعالیتی بلکه فعالیتی که آگاهانه و بر اساس هدف خاصی انجام می گیرد. فعالیتی که بر پایه وضع شناختی شاگردان انجام می پذیرد و موجب تغییر آنان می شود. عمل تدریس یک سلسله فعالیتهایی مرتب، منظم، هدفدار و از پیش طراحی شده است فعالیتی که هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری است فعالیتی که به صورت تعامل و رفتار متقابل بین معلم و فراگیر جریان دارد. تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحی منظم و هدفدار برای ایجاد تغییر در رفتار شاگرد. هر فعالیتی که از جانب یک فرد به منظور تسهیل یادگیری فرد دیگر صورت پذیرد را تدریس گویند. هنر تدریس در بیان چیستی تدریس آمده است و برای یاد دادن به هر فرد باید روشهای تسهیل کردن را بدانیم. منبع: وبلاگ آموزش نيازهاي ويژه ذهني

چگونگی تدریس به روش اکتشافی

معلم، سئوالی را برای بررسی کردن به دانش آموزان ارائه می نماید. معلم باید اطمینان حاصل کند که دانش آموزان مساله را فهیمده اند و بدانند که دنبال چه چیزی می گردند و چگونه باید این راه را ادامه دهند و چگونه مسیر درست را انتخاب نمایند. معلم فکر کردن را در دانش آموزان با گفتگو و پرسش برانیگزاند
و از آنها بخواهد با ارائه مثال ها و نامثال ها، مساله را دنبال کنند. معلم فعالیت هایی طرح ریزی نماید که الگوهای جدید را ایجاد نماید. معلم از مدل های مختلف آموزشی و ابزار کمک آموزشی باری تدریس بهره برد. در ارزشیابی نیز از مسایل استفاده نماید که توانایی آنها را در کشف مقاصد جدید بسنجد. از نتیجه گیری سریع براساس یک یا دو نمونه به عنوان شاهد خوددداری کنید. اکتشاف یک مطلب در کلاس درس باید روال منطقی داشته باشد و تا حدودی نمایانگر یک مکاشفه واقعی با محیطی منطقی باشد. دانش آموزان را به طور مرتب در جریان پیشرفت هایشان قرار دهید. منبع: روزنامه ابتکار


#

مرحله اول : فعال سازي

🎸در مرحله فعال سازي دانش‌آموزان با مساله مواجه مي شوند و معلم سعي مي كند زمينه مناسب براي آغاز آموزش را فراهم آورد.

🎸براي رسيدن به اين هدف مي توان بين تجارب يادگيري قبلي دانش‌آموزان و موضوع يادگيري ارتباط برقرار كرد. پرسيدن يك سوال ، تعريف يك مساله ، نشان دادن يك رويداد هيجان انگيز و ... روشهايي هستند كه موجب برانگيختن دانش آموز و درگير شدن او با مساله مورد نظر مي شوند.

🎸يك روش موثر براي دروني ساختن مساله و تدارك شرايط مناسب براي فعال شدن يادگيرندگان استفاده از "راهبرد تصور" است.

🎸در اين راهبرد معلم دانش‌آموزان را به رويا پردازي تشويق مي كند. راهبرد تصور در صورتي كه هدايت شده باشد به دانش‌آموزان كمك مي كند تا آنچه را مي خواهند بياموزند در فضايي مجازي ببينند.

#

معرفي الگو

الگوي پنج مرحله اي طراحي آموزشي(5E) روشي موثر براي فعال ساختن دانش آموز در فرايند يادگيري است. اين الگو در اوايل دهه 1980 توسط راجر باي بي ارائه شده‌ است. چرخه يادگيري مورد استفاده در اين الگو به گونه اي است كه ابتدا دانش‌آموزان از طريق يك فعاليت ساده يا بحث درباره آن ، برانگيخته مي شوند تا فعالانه به يادگيري بپردازند.

در ادامه به منظور كسب تجربه ، معلم دانش‌آموزان را به گونه اي هدايت مي كند كه با شركت در فعاليتهاي گروهي به جستجو و كاوش بپردازند. معلم دانش‌آموزان را در مسير تفسير يافته‌ها و تبيين دستاوردهاي خود به سويي هدايت مي كند كه بتوانند با گسترش درك و فهم خويش ، آموخته هاي جديد را در شرايط جديد بكارگيرند و به ارزشيابي فعاليتهاي يادگيري بپردازند.

فعال سازي ، اكتشاف ، توضيح ، شرح و بسط و ارزشيابي مراحل پنج ‌گانه‌اي هستند كه شالوده اين الگو را تشكيل مي دهند.

در ادامه هر يك از اين مراحل را به تفصيل شرح خواهيم داد.

اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم📌

❇️ اختلالات نوشتاری در کودکان را بدانیم و درمان کنیم:

ادامه مطلب 👇

ادامه نوشته