چالش برنامهریزی درسی منسجم و منعطف
یکی از مهمترین دغدغههای معلم کلاس چند پایه، تنظیم برنامه درسی منظم است؛ برنامهای که هم اهداف هر پایه را پوشش دهد و هم قابل اجرا در یک کلاس واحد باشد. همزمان، برنامه باید آنقدر منعطف باشد که در صورت تأخیر، فعالیت پیشبینینشده، مراسم مدرسه یا نیاز به مرور دوباره، امکان تغییر بدون آسیب به روند یادگیری وجود داشته باشد.
گاهی معلم برای یک پایه مشغول تدریس ریاضی است اما پایه دیگر نیاز دارد تمرین دیروز دوباره توضیح داده شود. مدیریت این همپوشانیها نیازمند تجربه، تسلط و مهارت بالا در زمانبندی است. اگر برنامهریزی دقیق نباشد، ممکن است برخی محتواها بهموقع تدریس نشوند یا شتابزدگی باعث کاهش کیفیت آموزش شود.
🔹 راهکار پیشنهادی:
تقسیم زمان کلاس به بلوکهای مشخص (بلوک آموزش مستقیم، بلوک فعالیت مستقل و…)
استفاده از تقویم یادگیری هفتگی یا ماهانه
شناسایی مباحث مشترک بین پایهها و ادغام آنها در تدریس تلفیقی
اولویتبندی محتوا از ضروری به تکمیلی برای مدیریت بهتر زمان
اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.