اختلال یادگیری
عامل اصلی اختلالی های یاد شده را نارساکنش روی سیستم عصبی باید دانست.با وجود تمام مشکلات که دانش اموزا ن مبتلا به اختلال های یادگیری دارند اما دارای ظاهری طبیعی و هوشبهری متوسط یا بالاتر هستند.
این دانش آموزان در یادگیری دروس خود ضعیف تر و کند تر از همسالاشان عمل می کنند.دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در معرض بروز مشکل هیجانی و احساسی هستند همچنین در برقراری رابطه های اجتماعی پیش قدم نمی شوند.
(تورج هاشمی)
_اختلال یادگیری نوع خواندن از اختلالی عصبی_تحولی شایع در دوران کودکی است که علت اصلی ان عملکرد ضعیف تحصیلی می باشد.میزان شیوع این نوع اختلال بین 3تا5/17درصد است.در کشور ایران میزان شیوع اختلال یادگیری 10درصد اعلام شده است.کودکان پسر و دختر به ترتیب 66و34 درصد اختلال یادگیری دارند.
تعریف اصلی اختلال خواندن:به مثابه اختلالی در کودکانبا وجود برخورداری از آموزش های مناسب در سطح آموزش های مناسب و سطح هوشی نابهنجار در زمینه مهارت های زبانی مثل خواندن _نوشتن و هجی کردن ناموفق هستند.
این گونه اختلال در مقایسه با بقیه اختلالات شایع تر است.میزان شیوع ان بین 85تا90 درصد است.نکته خیلی مهم این که در بعضی مواقع افرادی که درگیر اختلال یادگیری هستند دو یا سه اختلال به طور مختلط را دارا هستند.
(عباسعلی حسین خانزاده.عباس ابو القاسمی)
اختلال یادگیری در پیشرفت تحصیلی با فعالیت روزمره که مستلزم
مهارت خواندن .نوشتن ریاضیات است به میزان قابل توجهی مشکل ایجاد می کند و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.در این مقاله اقای هاشمی به همکاری جهانگیر کرمی اختلالات را به دو دسته تقسیم کرده اند:
1.تحولی
2.تحصیلی
1.به مشکل در مهارت های پیش نیاز برای کسب دانش گفته میشود.مهارت های پیش نیاز عبارتند از توجه-حافظه-ادراک-تفکر.
2.زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفت فرد در آزمون های فردی برای خواندن-نوشتن-بسیار پایین تر از سطح سنی هوشی و تحصیلی مورد انتظار باشد.
از مشکلات رایج و عمومی در اختلال نوشتنی:
1.حذف یا تکرار کلمات یا بخش های از جمله
2.خواندن سریع و بی دقت
3.خواندن کند و لغت به لغت
4.فقدان درک مطلب.
(تورج هاشمی/جهانگیر کرمی)
اختلال یادگیری، زمانی، در زمره کم توانی ذهنی قرار داشت، اماپژوهشگران دریافتند برخی از کودکان، با وجود هوشبهر عادی یاحتی بیشتر از عادی، با وجودکوشش زیادی که از خود نشان می دهند در یادگیری برخی از دروس آموزشگاهی ناتوان هســتند(کودکان با ناتوانی های یادگیری).
ناتوانی های یادگیری با شیوع 5تا15 درصد مهمترین علت عملکرد ضعیف تحصیلی به شمار می رود.این نوع اختلال در طبقه اختلال های عصبی تحولی قرار دارند. مشکلات شامل اختلال در خواندن و بیان نوشتاری و
محاسبات ریاضی است.
یکی از اختلالات یـادگیری بسیـار شایع، اختلال در خوانـدن یا نارساخوانی اسـت. نارساخوانی به مشکلاتی در زمینه صحت، روان خواندن و اشکال در هجی کردن برمیگردد. افراد نارساخوان به دلیل اختلال در خواندن در اغلب دروس خود به مشکل برمیخورند.
(امان الله سلطانی.زهرا زین الدینی)
_اختلال زبان:اختلال موجود در این بیماری در این بیماری، نمایانگر اختلال در
یادگیری در اثـر اختلال در رشـد و نمـوسیستم عصبی میباشد.یافته های متعددی هستند که بیانگرنابهنجار بودن فرآیند های فهم زبان شامل اختلال در درک لغت.درک جمله.معنی شناسی و پردازش ترکیب لغت در جمله.
دیس لکسیای نموی از شایع ترین اختلال یادگیری.5/17_5درصد کودکان و80درصد افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند.این افراد مشکلات خواندن تا زمان بلوغ وحتی تا بزرگسالی دارند.
دیس لکسیا:اختلال در کشف رمز یک لغت است که با اختلال در اشکال مختلف زبان آشکار می شود.