نام و نام خانوادگی دانشجو:    سجاد محرابیان منش        -      کد کلاس 07

 

محدودیت های آموزشی و تربیتی کلاس های چند پایه

فرصت های آموزشی و تربیتی کلاس های چند پایه

  1. کمبود آموزش های ضمن خدمت
  1. مشارکت اجتماعی بیشتر
  1. نبود کادر آموزش دیده
  1. ایجاد رقابت سالم
  1. نبود کتاب ویژۀ این کلاسها
  1. دانش آموزمحوری
  1. زیاد بودن حجم کتاب های کلاس های عادی برای کلاس های چندپایه
  1. انعطاف پذیری
  1. دو زبانه بودن دانش آموزان و تفاوت سنی آنها در کلاس
  1. فردی شدن آموزش
  1. نبود امکانات و بودجه ویژۀ این مدارس و کلاس ها که عموماً در مناطق دورافتاده و روستایی هستند.
  1. به وجود آمدن جوی شبیه خانواده

عدم حمایت مناسب از طرف وزارتخانه و مسئولین و کم بودن بودجۀ این کلاس ها

  1. تاثیر مثبت بر خودپنداره

کم تجربگی، مسلط نبودن در مدیریت کلاس و نداشتن علم و آگاهی لازم معلّمان برای تدریس در این کلاسها

  1. برقراری ارتباط عاطفی
  1. کمبود وقت این کلاس ها و عدم استراحت و خستگی معلّمان در این کلاس ها
  1. رشد مهارت های حل مسئله

بودن این مدارس و کلاس ها در مناطق دورافتاده و محروم و عدم استقبال معلّمان

برای کم کردن هزینه تحصیل زیرا یک معلّم می تواند به همۀ پایه ها تدریس کند و نیاز به معلّم مخصوص هر پایه نیست،

نبودن تجهیزات و امکانات پایین ، نبود کتابخانه، وسایل ورزشی مناسب

در تدریس چندپایه، فرصتی برای تعامل بین یادگیرندگانی که از سنین مختلف با توانایی های متفاوت در یک کلاس جمع شده اند، را فراهم میکند

نداشتن تکنولوژی و وسایل کمکی برای معلّم

ایجاد فرصت های برابر یادگیری، برای کلیۀ کودکان لازم التعلیم، به ویژه در مناطق روستایی و عشایری

  1. نبود پیش دبستانی و مهدکودک در این مناطق که باعث بنیۀ علمی ضعیف میشود

گاهی اوقات فرصت سوال از تمام دانش آموزان یک پایه وجود دارد، چرا که پایین بودن تعداد دانش آموزان فرصت خوبی برای معلّم فراهم می کند تا بیشتر به حل مشکلات یادگیری دانش آموزان بپردازد.

خودِ چندپایه بودن و داشتن پایه های متفاوت از نظر سن مثلاً نیازهای دانش آموزان ششم و سوم با هم، در دختران و پسران( که کار معلّم را سخت میکند

استفاده از برخی دانش آموزان به عنوان معلّم یار و ایجاد حس اعتماد به نفس در دانش آموزان

بافت قدیمی مدرسه و نداشتن ساختمان فیزیکی مناسب

تکرار مطالب سال قبل برای دانش آموزان سال بالاتر و در نتیجه یادگیری بیشتر.

کمبود کلاس و فضا که باعث اختلال در یادگیری است

برقراری ارتباط بین دروس پایه های مختلف تحصیلی

کمتر اداره شدن این کلاسها توسط آموزگاران خانم به دلیل مشکلات موجود

با توجّه به این که معلّم در این کلاس ها ، دانش آموزان کمتری دارد و فرصت بیشتری در اختیار هر یک قرار می دهد. نسبتِ کمِ دانش آموز-معلّم اجازه می دهد که نیازهای هریک از دانش آموزان در نظر گرفته شود .

وجود خانواده های ضعیف از لحاظ فرهنگی

گروهی از دانش آموزان با رده های سنی مختلف با یکدیگر با یک معلّم برای چندین سال کار میکنند؛ این وضعیت باعث می شود که کودک از لحاظ اجتماعی، رفتاری، شناختی و عاطفی رشد کند و به طور کلی، برنامه ای دانش آموزمحور در این کلاس ها حاکم است .

سطح تحصیلات مالی و عدم نظارت آنها بر کلاس ها و دور شدن دانش آموزان از کلاس ها به خاطر کمک به والدین در کارها

 

وجود دانش آموزان با مشکلات خاص مثل دانش آموزی با اختلال دیرآموزی یا معلولیت جسمی-حرکتی، کمرو شدن پایه های پایین تر به خاطر وجود پایه های بالاتر در کلاس

والدین هم دارای مهارت و دانشی اند که می توانند در اختیار دانش آموزان بگذارند. آموزگار می تواند از والدین بخواهد به مهارتها یا دانشی که میتوانند در اختیار کلاس بگذارند، اشاره کند. ممکن است والدین مهارتهایی مانند آشپزی، خیاطی و ... را آموزش دهند

کمبود زمان آموزش

بچّه های پایه های پایین تر که به سرعت یاد می گیرند، میتوانند خود را به گروه های فراگیران پایه های بالاتر برسانند.

نبود برنامه های درسی مناسب کلاس های چندپایه،

  1. دانش آموزان گروه های سنی مختلف میتوانند با هم همکاری کنند

مختلط بودن دانش آموزان

  1. فراگیرانِ گروههای سنی مختلف، بهتر یکدیگر را می شناسند و می توانند روابط حمایتی ایجاد کنند .

 

  • سایر توضیحات ضروری دانشجو در مورد مدارس و کلاس های چند پایه:

     کلاس چندپایه، کلاس درسی است که چند پایۀ تحصیلی همزمان توسط یک معلّم آموزش داده میشوند. چنین کلاسهایی به دلیل نرسیدن تعداد دانش آموزانِ یک پایۀ تحصیلی به حد نصاب تشکیل میشود. کلاسی که با حضور دانش آموزان دو یا چند پایۀ تحصیلی و با تدریس یک معلّم ، در یک کلاس درس تشکیل و اداره میشود، کلاس چندپایه نامیده میشود (صمدیان، 1386).

 

 

 

  • منبع :

خادمی ، نیما و محمدجانی ، ابراهیم و جهان ، محمد جواد ، 1400 ، کلاس های چندپایه ؛ فرصت ها و چالش ها ، سومین همایش ملی آموزش کلاس های چندپایه ، گرگان