روش های استفاده از شبکه های اجتماعی در آموزش
در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی بخش جداییناپذیر زندگی روزمره افراد شدهاند. پلتفرمهایی مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ ، یوتیوب ، ایتا و ... فقط ابزار ارتباطی نیستند؛ بلکه میتوانند بستری مؤثر برای یادگیری، آموزش و تبادل علمی باشند.
استفاده درست و هدفمند از این شبکهها، میتواند یادگیری مشارکتی، خلاقیت و انگیزهی دانشآموزان و دانشجویان را تقویت کند.
آموزش مشارکتی و گروهی:
شبکههای اجتماعی بستری عالی برای کار گروهی و یادگیری مشارکتی هستند.
- معلمان میتوانند گروههای کلاسی در ایتا ، شاد یا واتساپ ایجاد کنند تا دانشآموزان دربارهی مطالب درسی بحث کنند.
- این روش باعث افزایش تعامل، حس تعلق و یادگیری فعال میشود.
توسعه مهارتهای دیجیتال و رسانهای:
استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش، فرصتی برای تقویت سواد رسانهای و تفکر انتقادی است.
- دانشآموزان میآموزند چگونه منابع معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهند.
- میتوان پروژههایی طراحی کرد که دانشجویان در قالب پست، ویدئو یا پادکست، مفاهیم علمی را برای دیگران توضیح دهند.
- این فعالیتها مهارتهای ارتباطی، تولید محتوا و تفکر تحلیلی را گسترش میدهد.
بازخورد و ارزیابی پویا:
شبکههای اجتماعی امکان ارائه سریع بازخورد را فراهم میکنند.
- معلم میتواند نظرسنجی، آزمون کوتاه یا گفتوگوی زنده برگزار کند.
- بازخوردهای فوری باعث میشوند فراگیران نقاط ضعف خود را سریعتر بشناسند و اصلاح کنند.
چالشها و ملاحظات:
البته استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش نیاز به مدیریت و نظارت هوشمندانه دارد.
- حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها اهمیت ویژهای دارد.
- خطر حواسپرتی، انتشار اطلاعات نادرست و وابستگی زیاد نیز باید کنترل شود.
راهحل: تدوین آییننامه استفاده آموزشی از شبکهها و آموزش سواد رسانهای به معلمان و دانشآموزان.
جمعبندی
در مجموع، شبکههای اجتماعی اگر هدفمند، هدایتشده و آگاهانه استفاده شوند، میتوانند آموزش را از قالب سنتی خارج کرده و آن را به تجربهای پویا، تعاملی و الهامبخش تبدیل کنند.
آیندهی آموزش نه در کنار، بلکه در درون شبکههای اجتماعی رقم میخورد.
اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.