آنچه از هوش باید بدانیم؟
🔺 از نظر گاردنر همهی انسانها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. لذا برای به دست آوردن تمام قابلیت ها و استعدادهای یک فرد، نباید به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوشهای دیگر را نیز باید در نظر گرفت از جمله:
1⃣ هوش تصویری – فضایی🌟
✅ نقاط قوت:
قدرت تشخیص تصویری و فضایی کسانی که هوش تصویری-فضایی بالایی دارند در تجسّم چیزها قوی هستند. این افراد معمولاً جهتیابی خوبی دارند و با نقشهها، نمودارها، عکسها و تصاویر ویدیویی مشکلی ندارند. در مجسمه سازی موفق هستند.
✅ویژگیهای هوش تصویری-فضایی:
➖لذت بردن از خواندن و نوشتن
➖مهارت در درست کردن پازل
➖مهارت در تفسیر عکس، گراف و نمودار
➖لذتبردن از رسم،نقاشی وهنرهای تجسمی
➖تشخیص راحت الگوها
2⃣ هوش کلامی – زبانی🌟
✅ نقاط قوت:
کلمات، زبان و نویسندگی؛ کسانی که هوش کلامی- زبانی بالایی دارند به خوبی میتوانند از کلمات، به هنگام نوشتن و حرف زدن، به خوبی استفاده کنند. این افراد غالباً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن مهارت دارند.
✅ ویژگیهای هوش کلامی-زبانی:
➖مهارت در یادآوری اطلاعات
➖لذت بردن از خواندن و نوشتن
➖مهارت درمباحثه یا صحبتهای متقاعدکننده ➖توانائی در توضیح دادن مسائل
➖استفاده ازشوخطبعی بهنگام بیانداستانها
3⃣ هوش منطقی – ریاضی🌟
✅نقاط قوت:
تحلیل مسائل و عملیات ریاضی؛ کسانی که هوش منطقی- ریاضی بالایی دارند در استدلال،شناسایی الگوها و تحلیل منطقی مسائل قوی هستند. این افراد به تفکر درباره مفهوم اعداد، روابط والگوها علاقهمندند.
✅ویژگیهای هوش منطقی- ریاضی:
➖مهارت زیاد در حل مساله
➖لذت بردن از تفکر درباره ایدههای انتزاعی
➖علاقهمندی به انجام آزمایشهای علمی
➖مهارت در انجام محاسبات پیچیده
4⃣ هوش هیجانی🌟
یعنی توانایی مهار عواطف و تعادل برقرار کردن بین احساسات و منطق؛ به طوری که ما را به حداکثر خوشبختی برساند. هوش هیجانی همان توانایی شناخت، درک و تنظیم هیجانها و استفاده از آنها در زندگی است.
5⃣ هوش درون فردی🌟
✅ نقاط قوت:
دروننگری و خودآزمایی؛ کسانی که هوش درونفردی بالایی دارند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزههای خود دارند. این افراد از خودآزمایی، تخیل روزانه، کندوکاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانائیهای فردی خود لذت میبرند.
✅ ویژگیهای هوش درون فردی:
➖مهارت در تحلیل نقاط قوت و ضعف خود
➖لذتبردن از تجزیه وتحلیل نظریههاوایدهها
➖خودآگاهی زیادداشتن
➖درک روشن از انگیزهها و احساسات خود
6⃣ هوش طبیعتگرا⭐️
✅ نقاط قوت:
یافتن الگوها و روابطی که با طبیعت وجود دارد؛ هوش طبیعتگرا آخرین نوع هوشی است که گاردنر درنظریه خود به هفت نوع قبلی افزوده و با مقاومت و مخالفت بیشتری نسبت به بقیه روبرو گردیدهاست. به گفته گاردنر، کسانی که دارای هوش طبیعتگرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقهمندند. این افراد به سرعت از جزئیترین تغییرات در محیطشان آگاه میشوند.
✅ویژگیهای هوش طبیعتگرا:
➖علاقهمند به موضوعاتی از قبیل گیاهشناسی، زیستشناسی و جانورشناسی
➖مهارت در ردهبندی و فهرست بندی اطلاعات
➖لذت بردن از باغبانی، کشف طبیعت، پیادهروی و چادر زدن در طبیعت
➖بیعلاقگی به یادگیری موضوعات بیارتباط با طبیعت
7⃣ هوش اندامی- جنبشی🌟
✅نقاط قوت:
تحرک فیزیکی؛ کنترل حرکات کسانی که هوش اندامی- جنبشی بالایی دارند در حرکتهای بدنی، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند. این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک وتردستی هستند.
✅ویژگیهای هوش اندامی- جنبشی:
➖ مهارت در ورزش و رقص
➖لذت بردن از ساختن چیزها با دست
➖هماهنگی فیزیکی عالی به خاطر سپردن چیزها از طریق انجام دادن آنها، به جای گوش کردن یا دیدن
8⃣ هوش میان فردی⭐️
✅ نقاط قوت:
ارتباط برقرار کردن و درک دیگران؛ کسانی که هوش میانفردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آنها قوی هستند. این افراد در سنجش هیجانات، انگیزهها، تمایلات و منظور کسانی که دور و برشان هستند مهارت دارند.
✅ ویژگیهای هوش میان فردی:
➖مهارت در برقراری ارتباط کلامی
➖مهارت در ارتباط غیرکلامی
➖نگاهکردن به موقعیتها از زوایای مختلف
➖ ایجاد روابط مثبت با دیگران
➖ مهارت در فرو نشاندن اختلافات در داخل گروه ها
💠 امین زندی دره غریب
🔹️ تشکر
 تشکر از نگاهتان
تشکر از نگاهتان
 اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.
	   اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان سایت حاضر را با هدف اشتراک دانش و تجربه در زمینه رشته های مختلف دانشگاه فرهنگیان راه اندازی نمودند. هدف آن است که دانشجویان ورودی هر سال این مرکز با همکاری با اساتید خود در دروس مختلف ، کتب علمی، فایل های تدریس، پروژه های علمی دانشجویی انجام شده، تجارب و خاطرات خود از آموزش دانش آموزان، محتواهای علمی و مفید، معرفی سایت های مورد نیاز حرفه معلمی و.... را با هدف کمک به آموزش و پرورش( سیاست گذارن/ معلمان / مدیران/ معاونین) و دانشگاه فرهنگیان( اساتید/ مدیران/ معاونین و دانشجو معلمان و مهارت آموزان ماده 28) به اشتراک بگذارند.