اهمیت طراحی آموزشی در تدریس کودکان مقطع ابتدایی
با توجه به همگانی شدن آموزش در جامعه رو به رشد امروز و از طرف دیگر اهمیت آموزش سیستمی و ساختارمند ضرورت طراحی آموزشی بیش از پیش احساس می شود. بر اساس پژوهش حاضر یک برنامه طراحی آموزشی باید شامل چهار مرحله تحلیل و تنظیم هدف های آموزشی، تحلیل موقعیت آموزشی، تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله آموزشی و تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی باشد.
طراحی آموزشی به معلمان کمک خواهد کرد که بتوانند آنچه را که در ذهن خود دارند در جهت فرآیند تدریس برنامه ریزی نمایند و به مرحله اجرا در آورند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد استفاده از طراحی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان می تواند یادگیری آنها را اثربخش و عمیق تر کند. و می توان به عنوان یک شیوه آموزشی در یادگیری از آن استفاده کرد.
طراحی آموزشی یک عضو ثابت و بدون تغییر در نظام آموزشی امروزی است که میتواند مهمترین و اصلی ترین راهنمای یک معلم جهت تسهیل امر آموزش و یادگیری شود. در طراحی آموزشی تمام اقدامات و فعالیتها مشخص و تعیین میشوند و توسط معلم و گاهی توسط خود دانش آموزان در کلاس درس به اجرا در میآید.
از جمله فواید و تاثیرات طراحی آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) مدیریت زمان:
در فرایند تدریس بخصوص در تدریس کودکان در مقطع ابتدایی، مهمترین مشکلی که گاها برای معلمان وجود دارد ، مشکل مدیریت زمان است که معلمین محترم با استفاده از یک طراحی آموزشی و طرح درس مناسب میتوانند این مشکل را با موفقیت پشت سر بگذارند.
۲) تعیین روش تدریس:
باتوجه به تفاوت های فردی موجود در دانش آموزان کلاس طبیعی است که نحوه آموزش هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت است و در این امر طراحی آموزشی میتواند کمک شایانی به معلمان محترم کند.
۳) تحقق بهتر اهداف آموزشی از نظر کمی و کیفی :
طرح درس و طراحی آموزشی با ایجاد یک نظم منطقی و مناسب در کلاس و ارائه صحیح و مرتب مسائل باعث تحقق اهداف آموزشی در مراحل مختلف خواهد شد.
۴) افزایش اعتماد به نفس در معلم:
باتوجه به اینکه معلم بوسیله طراحی آموزشی از قبل میداند که چگونه کلاس را مدیریت و به سمت هدف خاصی هدایت کند، از این رو باعث تسلط و افزایش اعتماد به نفس معلم محترم میشود.
۵) نهادینه شدن نظم و انضباط در فعالیت دانش آموزان:
نظم و انضباط و رعایت آن در محیط مدرسه یکی از مهمترین مسائلی است که با یک طراحی آموزشی درست و دقیق میتوان به این امر مهم دست یافت و موجب ارتقا و پیشرفت سطح آن در کلاس و یا حتی مدرسه شد.
در پایان میتوان نتیجه گرفت که لازمه داشتن یک کلاس خوب و رسیدن به اهداف آموزشی و همچنین موفقیت در امر تدریس و یاددهی، یک طراحی آموزشی حرفهای و مناسب با امکانات و شرایط است.