با توجه به همگانی شدن آموزش در جامعه رو به رشد امروز و از طرف دیگر اهمیت آموزش سیستمی و ساختارمند ضرورت طراحی آموزشی بیش از پیش احساس می شود. بر اساس پژوهش حاضر یک برنامه طراحی آموزشی باید شامل چهار مرحله تحلیل و تنظیم هدف های آموزشی، تحلیل موقعیت آموزشی، تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله آموزشی و تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی باشد.

طراحی آموزشی به معلمان کمک خواهد کرد که بتوانند آنچه را که در ذهن خود دارند در جهت فرآیند تدریس برنامه ریزی نمایند و به مرحله اجرا در آورند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد استفاده از طراحی آموزشی در آموزش و یادگیری دانش آموزان می تواند یادگیری آنها را اثربخش و عمیق تر کند. و می توان به عنوان یک شیوه آموزشی در یادگیری از آن استفاده کرد.

طراحی آموزشی یک عضو ثابت و بدون تغییر در نظام آموزشی امروزی است که می‌تواند مهمترین و اصلی ترین راهنمای یک معلم جهت تسهیل امر آموزش و یادگیری شود. در طراحی آموزشی تمام اقدامات و فعالیت‌ها مشخص و تعیین می‌شوند و توسط معلم و گاهی توسط خود دانش آموزان در کلاس درس به اجرا در می‌آید.

از جمله فواید و تاثیرات طراحی آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱) مدیریت زمان:

در فرایند تدریس بخصوص در تدریس کودکان در مقطع ابتدایی، مهمترین مشکلی که گاها برای معلمان وجود دارد ، مشکل مدیریت زمان است که معلمین محترم با استفاده از یک طراحی آموزشی و طرح درس مناسب میتوانند این مشکل را با موفقیت پشت سر بگذارند.

۲) تعیین روش تدریس:

باتوجه به تفاوت های فردی موجود در دانش آموزان کلاس طبیعی است که نحوه آموزش هر دانش آموز با دانش آموز دیگر متفاوت است و در این امر طراحی آموزشی میتواند کمک شایانی به معلمان محترم کند.

۳) تحقق بهتر اهداف آموزشی از نظر کمی و کیفی :

طرح درس و طراحی آموزشی با ایجاد یک نظم منطقی و مناسب در کلاس و ارائه صحیح و مرتب مسائل باعث تحقق اهداف آموزشی در مراحل مختلف خواهد شد.

۴) افزایش اعتماد به نفس در معلم:

باتوجه به اینکه معلم بوسیله طراحی آموزشی از قبل میداند که چگونه کلاس را مدیریت و به سمت هدف خاصی هدایت کند، از این رو باعث تسلط و افزایش اعتماد به نفس معلم محترم می‌شود.

۵) نهادینه شدن نظم و انضباط در فعالیت دانش آموزان:

نظم و انضباط و رعایت آن در محیط مدرسه یکی از مهمترین مسائلی است که با یک طراحی آموزشی درست و دقیق میتوان به این امر مهم دست یافت و موجب ارتقا و پیشرفت سطح آن در کلاس و یا حتی مدرسه شد.

در پایان میتوان نتیجه گرفت که لازمه داشتن یک کلاس خوب و رسیدن به اهداف آموزشی و همچنین موفقیت در امر تدریس و یاددهی، یک طراحی آموزشی حرفه‌ای و مناسب با امکانات و شرایط است.