به نام خدا

انواع روش تدریس:

محمدمظفری بابادی

تدریسی خودش می تواند منشاء کشف روش های جدید تدریس باشد. در کنار آن تسلط بر درس هم بسیار مهم است.

وقتی استاد بسیار خوب درس را بلد است به جای اینکه حواسش پیش این باشد که درس را درست تدریس کند خلاقیت به خرج می دهد و با روش های جدیدی تدریس را انجام می دهد. یکی از بهترین راهکارها برای داشتن تدریس جذاب و حرفه ای این است که فقط به جای حرف زدن سعی کنیم شاگرد را با مباحث درگیر نموده و کار عملی و تجربی هم به کلاس اضافه نمائیم. در ادامه در رابطه با انواع الگوها، روش های تدریس و فنون تدریس فعال و جذاب توضیح داده می شود

انواع روش تدریس و معرفی هر کدام

انواع روش تدریس را در قالب لیست معرفی کرده و برای معرفی هر کدام از راهبردهای تدریس و استراتژی‌های آموزشی در ادامه به شکل خلاصه و مختصر توضیحاتی ارائه می‌کنیم. برای هر روش، محور تدریس را مشخص کرده و به شکل مختصر از مزایای آن صحبت می‌کنیم.

1- آموزش مستقیم یا سخنرانی

سخنرانی یکی از روش‌های سنتی تدریس است که در آن معلم اطلاعات مورد نیاز را به گروه بزرگی از دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. در این روش تدریس، دانش‌آموزان گوش می‌دهند و نیازی به فعالیتی بیشتر در کلاس ندارند. بهترین استفاده از این روش، وقتی است که موضوعی پیچیده است یا زمان در اختیار محدود است

2- روش مباحثه

روش بحث یکی از انواع روش تدریس رایج در مدارس متوسطه و دانشگاه‌ها و بویژه حوزه علمیه است که در آن دانش آموز یا دانشجوها برای فعالیت در کلاس، به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و انجام بحث و گفتگو، تشویق می شوند. این روش در بسیاری از حوزه های آموزشی، از جمله علوم، ادبیات و تاریخ، مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش بحث، معمولاً یک موضوع مشخص به دانش آموزان ارائه می شود و سپس آنها باید به صورت فعالانه در مورد آن بحث کنند. برخلاف روش های سنتی تدریس، در این روش معلم به عنوان یک مدیر بحث عمل می کند و مدیریت بحث و گفتگوها را بر عهده دارد

3- روش تدریس مبتنی بر پرسش‌

روش تدریس مبتنی بر پرسش و پاسخ یک روش تدریس جذاب است که در آن دانش‌آموزان برای یادگیری مفاهیم و مطالب، پرسش‌های مختلفی مطرح می‌کنند. این پرسش‌ها باعث تحریک فکر و تفکر دانش‌آموزان در مورد مطالب درسی می‌شوند و آن‌ها را به دنبال کشف پاسخ‌های صحیح و ارتباط‌های معنادار میان مفاهیم و اطلاعات مختلف، تشویق می‌کنند.

این یک رویکرد دانش‌آموز محور است که دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا سؤال بپرسند، موضوعی را بررسی و تحقیق کنند و خودشان پاسخ‌ها را بیابند. این روش در ارتقای تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله موثر است.