معلمان معمولاً زمان زیادی را به تدریس مهارت‌های پایه اختصاص می‌دهند و زمان کمی برای آموزش مهارت‌های حل مسأله صرف می‌کنند. حل مسأله مجموعه‌ای پیچیده از مهارت‌هاست که گیلفورد و همکارانش بر اهمیت آن در تعلیم و تربیت تأکید دارند. آن‌ها شش اصل کلی برای پرورش مهارت حل مسأله در دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنند:

1. تعریف واضح توانایی‌ها و فرآیندهای حل مسأله.

2. مشخص کردن صریح فرآیندها و محتوای مورد نظر.

3. آزمایش ایده‌ها قبل از استفاده در کلاس.

4. ایجاد جوی در کلاس که دانش‌آموزان به راحتی با مسائل روبرو شوند.

5. استفاده از شیوه‌های عملی متنوع.

6. طراحی یک طرح ارزشیابی دقیق.

برخی پژوهشگران تدریس و یادگیری را به عنوان روش حل مسأله می‌دانند و معتقدند که این روش اساسی‌ترین شیوه آموزش است. در برنامه‌ریزی یادگیری مبتنی بر مسئله، تدریس باید با یک مسأله مرتبط با زندگی دانش‌آموزان آغاز شود و موضوعات درسی حول آن سازماندهی گردد. همچنین، دانش‌آموزان باید در فرآیند یادگیری مسئولیت بیشتری داشته باشند و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.