موضوع: چگونه اختلال در خواندن را برطرف کنيم و کیفیت لازم را ایجاد کنیم.

مقدمه:

اقرأ باسم ربک الذی خلق: بخوان به نام پروردگاری که تو را خلق کرده است سوره علق آیه (1)؛ خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است. فرد می تواند نتیجه ی تحقیقات و مطالعات دیگران را که مدتها به درازا کشیده است، را از طریق خواندن در مدت زمان کوتاهی فرا گیرد خوب خواندن از عوامل مهم پیشرفت و سرگرمی و لذت بردن و رفع خستگی است. امروز باید به کودکان خود خواندن را بیاموزیم تا فردا بتوانند بخوانند و یاد بگیرند. نکته مهم در امر خواندن توجه و تأکید بر امر فهمیدن می باشد نه صرفاًَ که به صورت عادت درآمده است. یکی از علل ضعف دانش آموزان در دروس، مخصوصاًَ ضعف در حل کردن مسئله های ریاضی و نفهمیدن آنها مربوط به ناتوانی آنها در روخوانی و عدم درک مطالب می باشد اغلب مشاهده می شود دانش آموزی مطلبی می خواند یا اولیای او عقیده دارند مرتب درس می خواند اما نمی فهمد یا دانش آموز دیگری با وجود این که تلاش می کند، اما در املاء نویسی مشکل دارد تمام این اشکالات بر می گردد به ضعف دانش آموز در روخوانی و آگاه نبودن او به روش مطالعه، یک معلم آگاه و علاقه مند به شغل معلمی باید ابتدا روش های مطالعه و روان خوانی را به دانش آموزان خود بیاموزد و سپس در پی برطرف کردن اشکالات در دروس دیگر باشد و این مقدور نمی باشد مگر این که خود معلم از روش های مختلف مطالعه و روان خوانی اطلاع کافی داشته باشد. در این اقدام پژوهی که هدفمان رفع اختلال در خواندن می باشد در ابتدا به جمع آوری اطلاعات می پردازیم سپس در مرحله ی تجزیه و تحلیل و تفسیر، دلایل اختلال در خواندن بیان می شود و سپس به ارائه راه و حل جهت رفع مشکل می پردازیم و درپایان در پي گردآوری اطلاعات و مشاهدات متوجه می شویم که با اجرای راه و حل انتخابی وضعیت دانش آموز بهتر خواهد شد.

ادامه نوشته

ناکامی


ناکامی چیست؟
زندگی، سراسر انتخاب است و باید در هر موقعیت و شرایطی تصمیم گرفت، اما فارغ از انتخاب های خوب یا بد ما، هر کس در هر محیطی که زندگی می کند، باید بتواند با آن سازگار شود. زیرا ناسازگاری فرد با محیط زندگی، در نهایت منجر به نابودی او می شود.

ادامه نوشته

ارزشیابی توصیفی

طرح ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که دردهه ۸۰ به همت سیاستگذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان مقطع دبستان ارایه شد. هدف اساسی ارزشیابی کیفی توصیفی ، بهبود کیفیت یادگیری و ارتقاء سطح بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری است .
در این طرح تاکید عمدتاً بر ارزشیابی فرایندی ( تکوینی ) و ارزشیابی عملکرد وباز خورد مستمر و اصلاحی معلم به دانش آموزاست و بر ارزشیابی های پایانی کمتر توجه دارد . اصل محوری این رویکرد «ارزشیابی برای یادگیری» است نه «ارزشیابی از یادگیری» که اصل محوری ارزشیابی سنتی استهمچنین در ابزار ها به غیر از آزمون های کتبی از ابزارهای گوناگون دیگری چون پوشه کار ، مشاهده ، آزمون عملکردی و تکلیف درسی و مانند این ها بهره می*گیردبه دلیل این تغییرات در نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی، روش تصمیم گیری در باره ارتقاء پایه دانش آموزان تغییر کرده است .

مرتضی محمودی فر.

۱/۱۰/۱۴۰۰

 

ارزشیابی سنتی

درتعريف ارزشيابي ديدگاه واحدي مابين محققين و نويسندگان وجود ندارد همچنانكه كرونباخ در توصيف آن، از دو عنصر جمع آوري وبه كارگيري اطلاعات درجهت اتخاذ تصميم براي برنامة آموزشي استفاده كرده است.(  به نقل از شكوهي 1388 ) واضح است كه اين نظريه پرداز، كوشيده است، با انتزاع مفاهيم اضافه شده به ارزشيابي، آنرا توصيف نمايد. بدين معني كه وي به تعريف محض ارزشيابي، بدون در نظر گرفتن شيوه اجراي آنپرداخته است. وگر نه دچار اين انتقاد است كه جمع آوري اطلاعات در چه مقطع زماني وكدام اطلاعات وبا چه نوع عملكرد ونظاماتي بايد به ارزشيابي پرداخت ؟ چنانكه سقراط معتقد است با تعريف جامع مي توانيم به علم اشياء پي ببريم ، لذا همواره تعريف بايد جامع باشد واين تعريف نمي تواند در مفهوم ارزشيابي قانع كننده باشد، زيرا جامع اطلاعات مفهوم ارزشيابي نيست. استا فيل بيم نظريه پرداز ديگري در اين حوزه، ارزشيابي را فرآيند تعريف كردن، به دست آوردن وفراهم ساختن اطلاعات مفيد براي قضاوت درتصميم گيري ها مي داند.

مرتضی محمودی فر. 

۱/۱۰/۱۴۰۰