«مدیریت کلاس‌های چندپایه و چند روش تدریس مربوط به آن»

· استفاده از طرح درس مناسب

· استفاده از روش‌های مختلف اداره کلاس چند پایه

· تقسیم مسئولیت ها بین دانش آموزان

· استفاده ازکتابها و تمرینات خودآموز ، کارتها و لوحه های آموزشی

· تقسیم مناسب زمان بین پایه ها

· آموزش توسط همسالان

( استفاده از معلم یار در یاددهی به دانش آموزان )

· فراهم ساختن محیط مناسب وفعال برای یادگیری

· استفاده ازچندتخته سیاه در کلاس

· سازماندهی دانش آموزان برای خودآموزی 

· و...

ادامه نوشته

ه نام خداوند جان و خرد

کز این برتر اندیشه بر نگذرد

خداوند نام و خداوند جای

خداوند روزی ده رهنمای

خداوند کیوان و گردان سپهر

فروزندهٔ ماه و ناهید و مهر

 

مهارت مدیریت بر هیجان

 

هیجان‌ها پیام‌های ارتباطی قدرتمندی هستند که:

 

احساس‌ های ما را به دیگران منتقل می‌ کنند.

چگونگی پاسخ‌ دهی دیگران به ما را تنظیم می‌ کنند.

تعامل اجتماعی را آسان می‌ سازند؛ و رفتار اجتماعی را ترغیب می‌ کنند.

 

مدیریت هیجان و کنترل احساسات

هیجان‌ ها، پدیده‌ های چند وجهی‌ اند.

 

هیجان‌ ها تا اندازه‌ ای حالت‌ های عاطفی ذهنی هستند و باعث می‌ شوند تا به شیوه خاصی احساس کنیم؛ مثلاً خشمگین یا شاد شویم.

 

هیجان نوعی پاسخ فیزیولوژیکی است که بدن را برای سازگاری آماده می‌ سازد.

 

بدن ما هنگام هیجان‌ زدگی طوری فعال می‌ شود که با حالت بی هیجانی فرق دارد.

 

از نظر برخی هیجان تغییرات جسمی و روانشناختی است که مستقیما به دنبال ادراک یک واقعیت تحریک کننده حاصل می شود

انواع هیجانات

خشم و ترس 

عشق و محبت

تنفر 

امید و نا امیدی

اضطراب 

احساس حقارت

غرور

غم و اندوه

شادی 

تعجب 

شرم و پشیمانی 

دلسوزی و…

ادامه مطالب  ان شاء الله هفته های آینده 

 

بسمه تعالی 

 


خوانش پريشي يا نارساخواني از جمله مهمترين اختلالات يادگيري است كه طبق آمارهاي اعلام شده بين يك تا 30 درصد در جوامع مختلف و 20 درصد در ايران شيوع دارد

خوانش پريشي، نارساخواني ‌(Ddyslexia) نوعي اختلال يادگيري است كه طي آن مغز نمي تواند به درستي تصاوير معيني مانند اعداد و حروف را پردازش كند. 
نارساخواني، بر توانايي خواندن و نوشتن كودك تاثير مي گذارد و نشانه هاي آن در دوران دبستان و ورود كودك به مدرسه آشكار مي شود؛ كودكي كه مبتلا به خوانش پريشي است به طور معمول تا قبل از ورود به مدرسه مشكلي ندارد اما با شروع آموزش ها مشخص مي شود كه نمي تواند همپاي همكلاسي هاي خود پيشرفت كند

در واقع سه نوع اختلال يادگيري داريم كه مهمترين آن 'اختلال در خواندن' يا خوانش پريشي و نارساخواني است، دوم 'اختلال در نوشتن' است كه بيشتر با نوشتن ديكته مشخص مي شود و به آن نارسانويسي مي گويند و سوم 'اختلال يادگيري رياضي' است

اختلالات يادگيري در واقع گروهي از اختلالات شناختي هستند كه علت آنها اختلال در عملكرد مغزي است و با روش هاي توانبخشي شناختي قابل درمان هستند.

اين اختلالات عبارتند از اختلال در يكي يا بيشتر از فرايندهاي شناختي پايه كه در فرايند درك و كاربرد زبان شفاهي يا شنيداري و يا در محاسبات رياضي نقش دارند؛ 
افرادي كه اختلال يادگيري دارند، در گوش دادن، فكر كردن، صحبت كردن، خواندن، نوشتن، هجي كردن يا محاسبات دچار مشكل هستند. 
وي گفت: در ميان اين اختلالات سه مورد فراواني و اهميت بيشتري دارد كه شامل خوانش پريشي، اختلال در نوشتن و در نهايت اختلال در محاسبات رياضي است

 

بقلم حسین حیدری دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی 

فنون و مهارت های زندگی(تعاون و همکاری)

کوزه

در افسانه ای هندی آمده است که مردی هر روز دو کوزه بزرگ آب به دوانتهای چوبی می بست…چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه اش آب می برد.
یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت. هربار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت.

مرد دو سال تمام همین کار را می کرد. کوزه سالم و نو مغرور بود که وظیفه ای را که به خاطر انجام آن خلق شده به طورکامل انجام می دهد. اما کوزه کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواندنصف وظیفه اش را انجام دهد. هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است.
کوزه پیر آنقدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شد تا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند : ” از تو معذرت می خواهم. تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای…فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند فرو نشانده ای. ”
مرد خندید و گفت: ” وقتی برمی گردیم با دقت به مسیر نگاه کن. ”
موقع برگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده…سمت خودش… گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.
مرد گفت: ” می بینی که طبیعت در سمت تو چقدر زیباتر است؟ من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم. این طرف جاده بذر سبزیجات و گل پخش کردم و تو هم همیشه و هر روز به آنها آب می دادی. به خانه ام گل برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو داده ام. اگر تو ترک نداشتی چطور می توانستی این کار را بکنی؟ “

 

روش های نوین تدریس برای یادگیری سریع دانش آموزان

اگر معلم دوره ابتدایی، متوسطه اول دوم با روش های نوین جدید و خلاق تدریس فعال آشنا باشد. کلاس وی بیشترین بهره‌وری را خواهد داشت. و دانش آموزان بهتر و سریعتر مفاهیم جدید را یاد می گیرند. همچنین با روش های تدریس مجازی نیز آشنا می شوید. 

روش تدریس

 

در این مقاله به معرفی شیوه ها یا روش های تدریس می پردازیم.

ادامه نوشته