گزارش عاطفی کارورزی ۱


گزارش عاطفی
در جلسه چهارم کارورزی خود و با موضوع انتخابی برای تهیه گزارش خود بار دیگر به
مدرسه قدیمی خود رفتم که در اول ویژگی این گزارش را بیان می کنی

۱_ تبیین روابط مدیر و معلمان
۲_تبیین روابط معلمان و دانش آموزان
۳_تبیین روابط عوامل اجرایی با دانش آموزان
۴_تبیین روابط دانش آموزان با یکدیگر

ادامه نوشته

اطلاعاتی‌در مورد اشکال هندسی ریاضی

برای مشاهده ی فایل کلیک کنید.

آموزش دروس ۴ و ۵ علوم ششم ابتدایی

برای مشاهده محتوای آموزشی کلیک کنید

مطالبی درباره ی قلب

برای دانلودفایل کلیک کنید.

روشی کارآمد در ارزشیابی کیفی به نام بحث گروهی

گفت و گو های کلاسی معمولاً به دو سکل انجام می شود:
 ۱) گفتگوی بین تمام اعضای کلاس که همه شاگردان در آن شرکت می کنند و معلم نقش واسطه را دارد معلم باید اطلاعات لازم را به دانش آموزان بدهد و به آنها انگیزه دهد تا برای یافتن پاسخ تقلای بیشتری داشته باشند.
۲) ‌گفت‌وگو در گروه‌های چهار یا شش نفره انجام می شود که مستقل از معلم است و نتایج را هر گروه در کلاس ارائه می دهند.

بحث های گروهی در دوره دبستان و کودکان خردسال مناسب به نظر نمی رسد اما هرچه دانش آموزان سن و سال و تجربه شان بیشتر می شوند نتایج بهتری از این بحث ها حاصل می شود.
در روش بحث گروهی زمینه طرح سوال از سوی فراگیران فراهم است و بر و بر این اساس معلم یا کتاب نقش کمتری دارند دلیل آن که فراگیران به طور مستقیم درگیر بحث می‌شوند یادگیری آنها توأم با درک و اندیشه است.
 در روش بحث گروهی تاکید بر یادگیری دانش آموزان است نه بر تدریس معلم. معلم نقش تسهیل کننده و راهنما را دارد تجربه نشان داده که دانش آموزان به تدریج فعال می شوند و به آموزش در گروه عادت می کنند هر دانش آموزی انگیزه درونی دارد و در بحث گروهی وقتی به نوشته و مطلب مهمی دست پیدا می‌کنند برای آنها تحریک کننده و حکم یک پاداش و جایزه را دارد که به انگیزه آنان می افزاید.

مشخصات گروه:
 باید فردی که از توانایی بیشتری برخوردار است را به عنوان سرگروه، برگزیده شود. این فرد در عین حال باید مورد قبول سایر اعضای گروه باشد. فرد مسئول باید مراقب گروه باشد تا اعضای گروه از بحث خارج نشوند و همه در گفتگو مشارکت داشته باشند. فردی هم به عنوان دبیر گروه انتخاب می شود تا از گفته ها یادداشت برداری نموده و نتایج را جمع بندی کند.

مراحل روش بحث گروهی:
 ۱ ) انتخاب موضوع بحث 
۲ ) یافتن زمینه مشترک برای بحث 
۳ ) بیان هدف های آموزشی و محدوده زمانی 
۴ ) ترتیب نشستن افراد در جلسه بحث گروهی (به شکل دایره باید نشسته شود)
۵ ) هدایت جریان بحث

محاسن روش بحث گروهی:
۱ ) سهیم شدن در عقاید و تجربیات یکدیگر 
۲ ) تقویت حس همکاری و احساس دوستی 
۳ ) تقویت اعتماد به نفس و پرورش روحیه انتقادی چهار تقویت قدرت مدیریت و رهبری فراگیران
۴ ) تقویت قوه استدلال و اندیشه و نظم بخشی و افکار 

معایب روش بحث گروهی:
۱ ) این روش برای کلاس های پرجمعیت قابل اجرا نیست. 
۲ ) برای شاگردان دوره ابتدایی چند قابل اجرا نیست.
۳ ) روش اجرای آن بسیار مشکل به مهارت بسیار احتیاج دارند.

بحث گروهی در دو مورد کاربرد دارد:
۱ ) موقعی که معلم می خواهد مفهوم جدیدی را به دانش‌آموزان بیاموزد و انتظار دارد همه آنان مفهوم را به شکل واحدی درک کنند.
۲ ) هدف معلم این است که ذهن دانش آموزان را به تکاپو و جستجو وا دارد. در این صورت معلم مسئله‌ای را عنوان می‌کند که راه‌حل مشخصی ندارد و دانش آموزان می توانند چند راه حل مختلف برای حل آن پیشنهاد کنند و معلمان نباید راه‌حل‌های خود را تحمیل نماید.

اموزش گروه محور ،تاثیرات و شیوه صحیح ان

آموزش به کمک بحث گروهی یکی از روش های آموزش غیرمستقیم یا آموزش یادگیرنده محور است

که به دو شکل بحث تمام کالسی و بحث در گروه های کوچک انجام می شود
:آموزش با روش بحث گروهی در تمامی کلاس دارای مراحلی به شرح زیر است
۱_انتخاب موضوع بحث: موضوعاتی که افراد را مشتاق و بحث گروهی را فعال و پرتحرک می سازند، انتخاب های مناسبی هستند. موضوعات بحث برانگیز باعث افزایش سطح عالقه و در نتیجه میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی می شوند و نیاز دانش آموزان به مقابله با نظرات مخالف و گوناگون را برآورده می سازند و هم چنین سطح درک و فهم دانش آموزان از منظق، اطالعات و موقعیت خود را باال می برند یافتن زمینه مشترک برای بحث: قبل از شروع بحث گروهی، خوب است که دانش آموزان برای بحث آماده

ادامه نوشته

 

امروزه، آموزش عالی در دنیا محور عقلانیت، رشد، بالندگی و توسعه علمی جوامع است. در واقع، نظام آموزش عالی از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص و گسترش مرزهای دانش و فناوری و بازتولید فرهنگ، مهمترین بستر توسعه و پیشرفت جامعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری محسوب می شود. در طی بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام علمی کشور در دو بخش توسعه کمی و کیفی، پیشرفتهایی داشته است. بر اساس آمارهای منتشره از سوی نهادهای متولی مانند مرکز آمار ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به بیش از 3000 مؤسسه، تعداد دانشجویان به بیش از 4/8 میلیون نفر و تعداد اعضای هیئت علمی به حدود 70 هزار نفر، افزایش یافته است. با توجه به مراتب کمیت گرایی در کلیه حوزه های عتف، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی برای رسیدن به اهداف خود با چالشها و مسائل مختلفی رو به رو هستند. مشکلات فرهنگی در دانشگاهها، گسترش بی رویه دوره های آموزشی، پایین آمدن کیفیت آموزش و تدریس، به روز نبودن و کاهش سطح کیفی اعضای هیئت علمی، عدم تناسب محتوا و برنامه های درسی با نیازهای روز جامعه، کاهش شأن دانشگاه و انسان دانشگاهی، عدم هماهنگی بین دانشگاهها با جامعه، پایین بودن سطح دانش، بینش و توان دانش آموختگان، افزایش نرخ دانش آموختگان بیکار و جویای کار، فقدان هدفگذاری مبتنی بر نیاز و نبود فرصتهای برابر از جمله مسائل راهبردی هستند که دانشگاهها، مدیران و برنامه ریزان آموزش عالی با آن رو به رو هستند (ویراست نخست نظام جامع نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری، 1395: مقدمه).

 

ادامه نوشته

اهمیت ارزشیابی

● چرا ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی باید تغییر کند

شاید این سوال مهمترین سوال برای والدین گرامی باشد. چه مشکلاتی در روش های فعلی وجود دارد وقتی به اهداف و انتظارات خودمان از مدرسه و آموزش و پرورش دقیق تر شویم متوجه خواهیم شد برای ایجاد این انتظارات و در فرزندانمان به نگرشی نو روش ها و افراد جدید نیاز داریم در حالیکه اشکالات نظام نمره ای در دوره ابتدایی عبارتند از :  

 

ادامه نوشته

تاثیر لذت بردن از مدرسه درکودکان:

از مدرسه لذت ببرید، نمرات بهتری بگیرید 
تحقیقات در npj Science of Learning نشان می‌دهد که کودکانی که در ۶ سالگی از مدرسه لذت می‌برند، ۱۰ سال بعد پیشرفت تحصیلی بالاتری خواهند داشت. 
محققان داده های یک مطالعه طولی را که در سال 1991 بر روی 12135 کودک و والدین آنها در بریتانیا آغاز شد، تجزیه و تحلیل کردند.
آنها دریافتند کودکانی که معلمان خود را دوست دارند بیش از 9 برابر بیشتر از کودکانی که دوست ندارند از مدرسه لذت می برند. 
همچنین، احتمال اینکه دختران دو برابر پسران از مدرسه لذت ببرند، کودکان غیرسفیدپوست تقریباً دو برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست خود اظهار داشتند که از مدرسه لذت می‌برند،و کودکانی که توانایی‌های شناختی بالاتری دارند نیز بیشتر از مدرسه لذت می‌برند.
در سن 16 سالگی، آن دسته از کودکانی که گزارش کردند از مدرسه در 6 سالگی لذت می برند، به طور متوسط ​​14.4 امتیاز بالاتر در یک امتحان اجباری کسب کردند - تفاوتی تقریباً سه سطح کلاس - حتی پس از کنترل توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده. 
همچنین احتمال کسب نمرات بالاتر از حد متوسط ​​29 درصد بیشتر بود.

چگونه به كودكاني در  كه #نوشتن تکالیف  مشکل  دارند  کمک  کنیم؟


🍀 اول #علت_یابی کنیم , یک مدت او را تحت نظر #غیر_مستقیم قرار بدهید.
ببینید آیا #تمرکز روی کارش دارد!؟
آیا موقع نوشتن زیاد #وول می خورد؟
آیا مدام حواسش #پرت اطراف می شود؟
آیا بین کار #مداد را توی دستش مدام جابجا می کند؟
آیا #طرز نشستن او اشتباه هست که زود خسته می شود؟
آیا زیاد #پاک می کند؟
آیا به مداد زیاد #فشار وارد می کند؟

✅ تمام این علت ها میتواند باعث #کند نوشتن او شود، پس #اول ریشه یابی کنید. 

👌 بعد از علت یابی باید به او #کمک کرد تا مشکل او رفع شود و خودبخود نوشتن او تغییر خواهد کرد.

💢 پس  حواستان باشد‼ #تذکر زیاد، #جریمه بابت انجام ندادن یک تکلیف، #محروم کردن او از علایق در این موارد نه تنها چاره ساز نیست؛ که #مشکل او را #چندین برابر می کند تا جایی که از تحصیل و مدرسه #بيزار مي شود. 

✅ اگر زیاد وول می خورد #انرژی زیادی دارد ، #اول با #بازی او را آرام کنید و کمی از انرژی او را با #پیاده روی ، رفتن به #پارک، #دوچرخه سواری ، بالا و پایین #پریدن، قایم باشک و.... بسوزانید،  #بعد بخواهید کارش را انجام بدهد .

✅ اگر #مداد را در دستش مدام جا بجا می کند ، با #ورزشهای کف دست مثل بازو بسته کردن #دست، #پرتاب توپ ، #مچاله کردن کاغذ ، #فشار یک بادکنک که داخلش ماسه یا نمک ریخته اید،  #عضلات کف دست و انگشتان او را #قوی کنید

✅ اگر #تمرکز ندارد، زود حواسش پرت می شود ، هنگام نوشتن #محیط را برایش آرام کنید تلویزیون ، سر و صدای اضافه عوامل پرتی حواس را از او #دور کنید.

✅ اگر طرز #نشستن او اشتباه هست ، #مکان یا #میز و صندلی مناسب را برای او فراهم کنید تا کامل بر نوشتنش #تسلط داشته باشد و #راحت بنشیند

✅ اگر طرز #گرفتن مداد او اشتباه هست، #کمک کنید کم کم آن را #تغییر دهد نه با عصبانیت!
آرام با او #حرف بزنید ، کنارش بنشینید ، از #زبان مداد برایش سخن بگویید ؛ اخ  اخ دارم #خفه میشم یکم منو آهسته تر #فشار بده  ، وای خفه شدم #انگشت رو ببر بالا تر و.... 
بر اساس مشکلی که دارد با این کار اورا کمک کنید تا تغییر کند.

✅ اگر #پاک کن زیاد مصرف می کند و #نگران زیبا نوشتن هست ، اول کنار او بنشینید و شروع کنید به #تعریف ، به به چه  آ قشنگی ، آفرین ، من که نمیتونم به زیبایی تو بنویسم ، #آفرین ب رو هم خوب مینویسی، و.. کم کم #اعتماد او را نسبت به خودش قوی کنید ، بهار نارنج را #شربت کنید بدهید بخورد و بگویید اینو بخور اینقدر زیبا نوشتی ، خستگی شما در برود، پاکن را کم کم بردارید از زبان پاکن بگویید ، اخ خسته شدم بزار یکم برم تو جا مدادی #بخوابم و....

☄  اصلا #دعوا و تنش اینجا کارگشا نیست.

شیوه های ایجاد نظم در نوجوانان:

بهترین راه آن است که به آنها اجازه دهید نتایج طبیعی این نظم و ترتیب را تجربه کنند.
در نتیجه آنها به سرعت درک خواهند کرد که در آشفتگی و به هم ریختگی نمی توانند وسایلشان را پیدا کنند. آیا یک لباس کثیف می تواند خودش را به ماشین لباسشویی برساند؟ اما با کمال تأسف باید گفت این به آن معنا نیست که نوجوانان وقتی می بینند والدینشان وسائل آنها را مرتب کرده اند از آنها تشکر می کنند و عهد می بندند که شیوه خود را تغییر دهند، بلکه این احتمال بیشتر است که آنها از کوره در رفته و با شما که اتاقشان را تمیز و مرتب کرده اید تندی کنند. 

والدین باید نوجوانانشان را همانگونه که هست بپذیرند، زیرا هر کس توانمندی و استعداد مخصوص خود را دراد و مقایسه افراد با یکدیگر به هیچ وجه درست نمی‌باشد وآثار مخرب زیادی به دنبال دارد.
اگر می‌خواهید نوجوانتان را با کسی مقایسه کنید آن کس خود اوست. برای مثال به او بگویید: «قبلا بسیار بیشتر به درسهایت توجه داشتی»
در پایان لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که نظم آموزی ناگهانی و یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه نیاز به استمرار و تداوم دارد.

شلختگی و بی نظمی در نوجوانان

🎗یکی از مشکلات پدر و مادرها ، نوجوانان شلختگی آنها است. والدین از این که می بینند مثلاً روپوش مدرسه کف هال افتاده یا حوله حمام همان طور خیس ، کنار درِ دستشویی یا حمام روی زمین رها شده یا فنجان چایی – که از شدت بی توجهی کپک زده - در گوشه اتاق فرزندشان روی زمین افتاده است، به شدت عصبانی می شوند.

⚜بهتر است ابتدا به یاد دوران نوجوانی خودتان بیافتید. به احتمال زیاد به یاد خواهید آورد که در آن دوران، نظم و ترتیب اهمیت زیادی در زندگی شما نداشته است. حقیقت این است که نوجوانان نمی خواهند با شلختگی های خود شما را آزار دهند. گرچه ممکن است باور این حقیقت سخت باشد. در واقع علت اصلی این آشفتگی و شلختگی این است که ذهن و فکر آنها جای دیگری است.

والدینی که کودکانشان با مشکلات تمرکز دست وپنجه نرم میکنند، چه اقداماتی باید انجام دهند

▪️والدین میتوانند با طراحی بازیهای بسیار ساده و ارزان قیمت در خانه، میزان تمرکز فرزند خود را بهبود بخشند. 
نمونه ای از یک بازی ساده را اینجا برایتان شرح میدهیم:
⭕️ابتدا صداهایی که موجب حواس پرتی میشود را حذف کنید 
⭕️سپس توپ کوچکی را از سقف آویزان کنید تا یک پاندول یا آونگ داشته باشید.  
⭕️برای مدت سی ثانیه آنرا بحرکت برآورید و از فرزندتان بخواهید تعداد نوسان های آنرا بشمارد. 
⭕️دقت کنید که اینکار باید بصورت مفرح اجرا بشود و هیچ فشار یا اجباری در کار نباشد! 
⭕️میتوانید خلاقیت های شخصی خود را به این بازی اضافه کنید.

علل عدم تمرکز دانش آموزان در کلاس:

 

احتمال دارد که معلم فرزندتان به شما اطلاع دهد که وی در کلاس تمرکز ندارد، شاید هم خود شما، متوجه این امر شده اید. نگران نشوید چرا که با دانستن برخی از علت های عدم تمرکز دانش آموز سر کلاس، می توان این مشکل را به راحتی حل کرد.

کمبود خواب

با وجود مشغله کاری زیاد به موقع خوابیدن کمی سخت است اما کودکان حتی نوجوانان، روزانه به ۹ ساعت خواب نیاز دارند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، کودکانی که بیشتر می خوابند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. کودکانی که کمبود خواب دارند، همیشه حالت خواب آلودگی دارند و اغلب بیش از حد فعال و بی قرارند. برای این که آنها یک خواب کامل داشته باشند، قبل از خواب نگذارید با دستگاه های الکترونیکی بازی کنند. بهتر است اتاق خواب را تاریک کنید.


نخوردن صبحانه

دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند در مدرسه تمرکز کمتری دارند. البته فقط خوردن صبحانه کافی نیست و باید غذاهای مناسب مصرف کرد. غذاهای فرآوری شده و مواد پر شکر نیستند. گزینه های مناسب تخم مرغ آب پز، نان تافتون، غلات، میوه تازه همراه با ماست ساده و... است. کودک را کمی زودتر از خواب بیدار کنید تا صبحانه میل کند.


کمبود آب

نتایج یک بررسی جالب درباره تأثیر مصرف آب در کودکان نشان می دهد که مصرف آب قبل از امتحان، تمرکز را افزایش می دهد. کودکان بین ۵ تا ۸ سال به مصرف روزی یک لیتر آب، کودکان بین ۹ تا ۱۲ سال به مصرف یک و نیم لیتر و افراد بالای ۱۳ سال به مصرف ۲ لیتر آب نیاز دارند. از آن جا که کودکان متوجه کم آبی بدن خود نمی شوند، لازم است مرتب به آن ها یادآوری شود.


ضعیف شدن بینایی

گاهی مشکل دید در کودکان، مشخص نیست و کودک نمی فهمد که مانند دیگر همکلاسی های خود درست نمی بیند. بنابراین دچار خستگی، بی حوصلگی و... در کلاس می شود. اگر کودک با مشکل نوشتن از روی تخته مواجه است، یا هنگام خواندن خط را گم می کند، چشم هایش را می مالد، از سردرد شکایت می کند یا خیلی نزدیک تلویزیون می نشیند، بهتر است او را برای معاینه نزد چشم پزشک ببرید.


 اذیت و آزار دیگران

اگر دانش آموز از صحبت کردن در کلاس امتناع می کند و دیگر نمی تواند روی تکالیف داده شده تمرکز کند، احتمال دارد که توسط دانش آموزان دیگر مورد اذیت و آزار قرار می گیرد. این افراد در منزل بیش از حد حساس، عصبی و پنهانکار می شوند و از رفتن به مدرسه امتناع می کنند. این موضوع یک مشکل جدی روحی و روانی است که باید با کمک یک متخصص، برطرف شود.


 اختلال بیش فعالی

اگر علت نداشتن تمرکز، موارد ذکر شده نبود، احتمال دارد کودک شما دچار اختلال بیش فعالی باشد. علایم این اختلال شامل آرام ننشستن در یک مکان، حواس پرتی مکرر، انرژی بیش از حد و... است. این کودکان را باید هرچه سریع تر نزد پزشک ببرید.

نقاشی بچه ها را چگونه تفسیر كنیم

نقاشی هایی از جنس احساس

نقاشی بچه ها را چگونه تفسیر كنیم

ادامه نوشته

الگوی تدریس یک درس

الگوی تدريس يک درس کامل     

از کتاب آموزش قرآن پايه ی اول دبستان

ادامه نوشته

پاورپینت ریاضی ششم مبحث مختصات

برای دانلود اینجا کلیک کنید

ارزشیابی کیفی در دانش آموزان ابتدایی

در ارزشیابی کیفی مسائل مهم و تاثیر گذاری مثل کم شدن استرس دانش آموزان ابتدایی،که به نظرم نسبت به سن آنها بسیار زیاد بود سعی شده است که به حداقل خود برسد،همچنین تغییر نمره به بعضی از صفت ها نیز یک گام رو به جلویی بود که هدف ما صرفا کمیت موضوعات و نمره ها نباشد،همچنین هدف دانش آموزان نیز تا حدودی به کیفیت یادگیری سوق داده شود.

در این روش نقش معلم نیز تغییر پیدا می کند به گونه ای که قبلا معلم به عنوان یک دانای کل تلقی میشد و بیشتر با استفاده از روش سخنرانی کلاس را اداره میکرد،و معلم به عنوان سخنران و در اکثر مواقع دانش آموزان هم فقط گوش میدادند

ادامه نوشته

کنترل خشم در روانشناسی

برای مشاهده کلیک کنید

 

ارزشیابی کیفی توصوفی

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید

عناوین

فصل 1 -مفاهیم و اصطالحات فصل

 

ادامه نوشته

زودرنجی

برای مشاهده کلیک کنید زودرنجی

 

ویژگی های ارزشیابی توصیفی

ویژگی های ارزشیابی توصیفی  مشاهده

چگونه با دانش آموزان دارای معلولیت برخورد کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟

این فایل شامل تجربیات معلم و دانش آموزانی است که بخاطر معلولیت ، شاهد رفتار های متفاوتی از سوی دانش آموزان و معلمان خود بودند.

در این فایل می آموزیم چگونه با دانش آموزان دارای معلولیت برخورد کنیم.

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.

صفات یک معلم خوب

برای دریافت فایل کلیک کنید

هنر کلاژ

برای مشاهده ی فایل کلیک کنید

کلیاتی درباره سازمانها و شیوه های اداره آموزش و پرورش

برای دانلود فایل کلیک نمایید.

روش هاي اجرايي كار تئاتر با كودكان و نوجوانان

بطور كلي دو روش عمده براي كار تئاتر با كودكان و نوجوانان وجود دارد:

الف)  روش كار با « متن آماده نمايشي» يا ( نمايشنامه )

ب ) روش كار « بديهه سازي» يا « نمايش خلاق»

برنامه ها و شيوه كار اين دو روش با يكديگر تفاوتهاي اساسي دارد و نتايج حاصله نيز طبعاً متفاوت است. همانطور كه از عنوان پيداست در روش كار با متن آماده نمايشي، معمولاً نمايشنامه مكتوب و اصطلاحاً «متن» نمايش، به صحنه كشيده مي شود؛ اما در روش بديهه سازي   يا نمايش خلاق، نمايش از صحنه به متن كشيده مي شود و هركدام از اين روشها براي اجراي خود، نيازمندي ويژگيهاي خاصي هستند و قابليتهايي دارند كه در اينجا به بررسي مختصر آنها مي پردازيم:

ادامه نوشته

دوزبانگی و نقش آن در عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی

چكيده

زبان می تواند زمینه ساز پیشرفت، انسجام آموخته ها و مشارکت علمی و عملی در دانش آموزان باشد. پدیده دو زبانگي ارتباط مستقیمی با قدرت خلاقیت، تبیین قیاسی، مقوله بندی تحلیل و پردازش و تفسیر کودکان دارد. حفظ زبان اصلی (مادری) نزد کودکان دوزبانه می تواند نقش مهمی در زندگی اجتماعی علمی و فردی آن ها داشته باشد. لذا ضروری است تا معلمانی که با کودکان دوزبانه کار می کنند درک بهتری نسبت به نقش اساسی و عملکرد زبان اصلی نزد شاگردان دوزبانه داشته باشند. شناخت پدیده دوزبانگی و اثرات مثبت و منفی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و رفع تنگناهای احتمالی ناشی از این پدیده ، هدف مهم این تحقيق است.

ادامه نوشته

نقش رويكردهای برنامه درسی در تحليل محتوا

رویکرد برنامه درسی بیان دیدگاه درباره تدوین و طراحی برنامه درسی است؛ نقش یادگیرنده، معلم و متخصصان برنامه درسی در برنامه ریزی درسی؛ اهداف برنامه درسی؛ و مسائل مهمی که باید بررسی شوند. با بررسی رویکرد برنامه درسی، مربی می تواند دیدگاه و موضوع آن رویکرد را نسبت به یادگیرنده، موضوعات درسی، هدف های آموزشی، روشها و محتوای درسی و نقش مدرسه و جامعه را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار دهد.

اورنشتاین و هاپکینز شش رویکرد برنامه درسی را معرفی می کنند که عبارتند از رویکرد رفتاری، مدیریتی، سیستمی، علمی، انسان گرایان و نومفهوم گرایان. حال به طور خلاصه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

ادامه نوشته

نقد كتاب قصه ي سه كوتوله در جنگل

مشخصات كتاب

نويسندگان : برادران گريم (ويلهلم و جاكوب گريم)

مترجم : علي سلامي

بازنويسي : فاطمه قدياني

تصويرگر : سعيد رزاقي نيا

چاپ دوم : 1391

تيراژ : 5000 نسخه

مشخصات نشر : تهران : برف ، 1390 .

ادامه نوشته

جايگاه غزل و عرفان حافظ در اشعار روسي

پژوهش حاضر در پی تبیین علل گرایش شاعران روسی به اشعار خواجه حافظ شیرازي است و اشاره به عواملی دارد که به شاعران روسی در شناخت مفـاهیم اشـعار وي کمـک کـرده انـد و یـا در آفرینش آثار شرقی آنها تأثیرگذار بوده اند،شاعران روسی از میان شاعران مشـرق زمـین بـه حضـرت حافظ توجه ویژه اي داشته اند و کلام خواجۀ شـیراز در جامعـه ادبـی روسـیه از جایگـاه باارزشـی برخوردار است،برخی از شاعران روسی مستقیماً در اشعار خود از حافظ نام برده اند و تعـدادي نیـز در وصف او و اندیشه هاي عرفانی-فلسفی و اخلاقیش شعر سرودند،در مقاله همچنین بـه »انجمـن مریدان حافظ «اشاره میشود که در سن پیتربورگ توسـط شـاعران غـزل سـراي روسـی ویچیسـلاف ایوانف و میخائیل کوزمین تأسیس شد و به خیمۀ حافظ معروف بود،اعضـاي انجمـن مریـد حـافظ بودند،انجمن به شناخت حافظ و ترویج اندیشه هاي عرفانی او کمک شایسته اي کرده اسـت،نتیجـۀ پژوهش حاکی از آن است که شاعران روس در ادوار گوناگون از حافظ نام بـرده انـد و اندیشـه هـاي عرفانی فلسفی -اخلاقی و غزلیات آهنگین حافظ در اشعارشان بازتاب یافته است،تأسی شاعران روسی از حافظ و اشعار وي سبب شد تا آنها نیز در اشعار خود واژه هایی ماننـد عـارف، عنـدلیب، ساقی، زاهد، خرقه، وجد، دوست و گل هاي سرخ شیراز را به کاربگیرند که به اشـعار آنهـا فضـایی کاملاً شرقی و عرفانی داده است.

ادامه نوشته