خانواده از منظر قرآن ، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه

تربيت خانواده از منظر قرآن

از منظرقرآن کریم، محیط خانواده به عنوان اساسی ترین ومهم ترین محیط تربیتی قلمداد می شود که والدین نقش بسیار مؤثری در این زمینه ایفا می کنند. ازاین رو، توصیه های قرآن به زن و مرد شامل تمامی مراحل زندگی آنها، چه قبل از ازدواج و در انتخاب همسری شایسته ومتقی، (چراکه والدین هم انتقال دهنده صفات ظاهری وهم باطنی به فرزندان خود هستند) و چه بعد از ازدواج، برای تهذیب و تزکیه خود و همچنین توجه به نقش الگویی والدین برای فرزندان می شود. بنابراین، می توان گفت: قرآن در راستای رسیدن به تربیت صحیح و داشتن خانواده و در نتیجه، جامعه ای اسلامی و پایبند به ارزش های صحیح، پیش از هر چیز توصیه به خودسازی خود والدین دارد؛ چراکه خانواده ای می تواند در تعلیم ارزش ها و اخلاق حسنه تأثیر بسزایی داشته باشد که خود معتقد و عامل به آن ارزش ها باشد.دازد.

ادامه نوشته

ارزشیابی کیفی-توصیفی و چرایی انجام آن

ارزشیابی توصیفی شکلی از ارزشیابی تحصیلی ـ تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش‌آموز و اولیای ایشان، با استفاده از ابزارهایی، در زمینه تلاش‌ها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های دانش‌آموزان اطلاعات جمع می‌کند و با طبقه‌بندی، تحلیل و تفسیر آن‌ها، به دانش‌آموزان کمک می‌کند بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را برطرف کنند. هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی، بهبود شرایط یادگیری دانش‌آموزان با حذف اضطراب‌های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخوردهای عددی است.

 

ادامه نوشته

اختلالات ریاضی دبستان

مشکلات ریاضی دانش آموزان ابتداییحدود 6 درصد از دانش آموزان ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کنند. این دانش آموزان، کسانی هستند که با داشتن هوش طبیعی و قدرت بینایی و شنوایی مناسب، دچار مشکلات یادگیری ریاضی ابتدایی هستند. اگر اطرافیان کودک درک درستی از این اختلال نداشته باشند، ممکن است او را کندذهن بخوانند و مشکلات او را بیشتر کنند.
برخی از کودکان نیز هستند که بدون داشتن این مشکل و تنها به خاطر عوامل بیرونی عملکرد خوبی در درس ریاضی از خود نشان نمی‌دهند. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا شما را با مشکلات یادگیری ریاضی ابتدایی آشنا کنیم و مسائلی را در رابطه با اختلال در یادگیری ریاضی روشن کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که فرزند یا دانش آموز شما دچار این اختلال هست یا نه این مقاله را تا  انتها بخوانید. 
 
در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.
 

ادامه نوشته

تجربه یکی از معلمین ابتدایی در برخورد با یک دانش آموز دارای اختلال در نوشتن

به نام خدا

محمد جواد مهنائی

معرفی دانش آموز : دانش آموزی که میخواهیم ب او‌بپردازیم مسیح سالاری پور میباشد ک ۸ سال دارد و کلاس دوم میباشد . نام پدر او جلال و ایشان قریب به ۳۸ سال سن دارد . وضعیت اقتصادی مناسبی دارند و مادر مسیح خانه دار میباشد . روابط خانوادگی خوبی با هم دارند و مشکل عاطفی بین پدر و مادر مسیح وجود ندارد و گمان نمیکنیم ک مشکلی از این بابت وجود داشته باشد . مسیح فرزند اول خانواده میباشد و یک خواهر دیگر نیز دارد و همچنین اختلاف سنی زیادی با پدر خود دارد . البته در جامعه ما که سن ازدواج به ۳۰ رسیده است طبیعی میباشد و برای اکثر دانش آموزان نیز همچین مشکلی وجود دارد . من پدرش را میشناسم و او فردی شوخ‌طبع و ورزشکار میباشد و اکثر مواقع مسیح را با خود به میدان فوتبال می آورد و روابط پدر و فرزند نباید بد باشد.....

ادامه نوشته

اختلال یادگیری

این مصاحبه با یک معلم ابتدایی بازنشسته انجام شده است.

معرفی دانش اموز: 
دختری به اسم الهه که ۹سال سن داشت و کلاس سوم بود.

وضعیت الهه در مدرسه:

سال 94 یک دانش اموز کلاس سوم داشتم به نام الهه که در درس املاء مشکل داشت بعد از هفته ی دوم مهرماه متوجه مشکل او شدم پوشه کار سال گذشته یعنی کلاس دومش را نگاه کردم در درس ریاضی خوب بود اما در دروس فارسی و نگارش مخصوصا املاء مشکل داشت و مورد بی توجهی معلم و والدینش قرار گرفته بود. در موقع املاء نوشتن یا عقب می افتاد یا برخی از کلمات را به خاطر اینکه از دیگران عقب نماند، باعجله و اشتباه می نوشت. وقتی متوجه شدم که خیلی اشتباه داره سعی کردم به او انگیزه بدهم و کلماتی را که درست نوشته بود دورشان خط می کشیدم و آنها را برایش می شمردم و تشویقش می کردم .در روخوانی درس فارسی مشکل چندانی نداشت فقط روان نمی خواند.

ادامه نوشته

اختلال یادگیری

اختلال یادگیری:

یک اختلال عصب شناختی است. به بیان ساده، اختلال یادگیری ناشی از تغییر در شیوه "سیمکشی" مغز یک فرد می باشد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به اندازه همسالان خود، یا حتی بیشتر از آنها، باهوش هستند، اما ممکن است در صورتی که برای درک مسائل تنها باشند، و یا به شیوههای معمول آموزش ببینند، در خواندن، نوشتن، هجی کردن، استدلال کردن، به خاطر آوردن، و یا سازماندهی اطلاعات، مشکل داشته باشند.اختلال یادگیری را نمی توان درمان کرد و یا برطرف نمود. این، یک مسئله مادام العمر است. هرچند، کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می توانند با بهره مندی از حمایت و مداخله مناسب، در تحصیل موفق شوند، و در مراحل بعدی زندگی، به شغل های موفق، و اغلب خاص، دست پیدا کنند. والدین میتوانند با تشویق نقاط قوت، آگاهی از نقاط ضعف، درک سیستم آموزشی، کار با افراد حرفه ای، و فراگرفتن استراتژیهای مقابله با دشواری های خاص، به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری کمک کنند تا به این موفقیت دست یابند.

در ادامه مطب بقیه این متن علمی را مطالعه کنید. 

ادامه نوشته

گزارش روز اول کارورزی

به نام خدا
چالشی
گزارش کارورزی ۱
امروز صبح روز یکشنبه ساعت نه و نیم از خواب با عجله بیدار شدم چون دوستم جناب مدرس معطل من سر کوچه منتظر بود و من خواب مونده بودم.
ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح با دوستم آقای مدرس خو به سمت کافینت حرکت کردیم و در آنجا معرفی نامه های خود را چاپ کردیم و تقریبا نیم ساعتی طول کشید تا ما معرفی نامه های خود را گرفتیم حدود ساعت ده و نیم صبح  رفتیم آموزش و پرورش و معرفی نامه های خود را در اتاق رئیس و معاون و .....مهر و امضا کردیم و قرار بر این شد که ما جلسات کارورزی خود را در محل مدرسه شهدای فضلی نژاد بگذرانیم .
بعد از تمام کردن کارهای معرفی نامه آمدیم خونه ی یه ساعتی استراحت کردیم حدود ساعت ۲ ظهر همراه با دوستم آقای مدرس خو و میلاد وهاب نژاد به سمت مدرسه شهدای فضلی نژاد حرکت کردیم حدود ساعت دو بیست دقیقه ظهر به مدرسه رسیدیم  همراه با دوستانم به اتاق مدیر رفتیم . چون مدیر حاضر نبودند از اتاق بیرون آمدیم و من و دوستانم حدوداً ۱۵ دقیقه منتظر ماندیم تا مدیر مدرسه تشریف آوردند بعد از آمدن مدیر مدرسه ما مجددا در زدیم و وارد اتاق شدیم تقریباً نیم ساعتی با مدیر مدرسه آقای مجتهدی گفتگو کردیم  ایشون خیلی محترمانه با ما حرف زدن و معرفی نامه ها را از ما گرفتند و چندین سوال از ما پرسیدن. هم کار جناب مجتهددی که در دفتر حاضر بودند اول جلسه بخوبی از ما استقبال کردن .
 ما از مدیر مدرسه درخواست کردیم که یک کلاس را به ما معرفی کنند تا ما در آن حضور پیدا کنیم و تدریس معلم را از نزدیک ببینیم ایشان به ما کلاس و پایه ششم را پیشنهاد دادند ما هم پذیرفتیم ‌
که سر کلاس پایه ششم حضور پیدا کنیم .

 بعد از چند دقیقه گفتگو مادر  زدیم و وارد کلاس ششم شدیم در آنجا فقط معلم حضور داشت و دانش آموزی نبود چرا که  آموزش فقط به صورت غیرحضوری بود.

 در کلاس  با معلم پایه ششم جناب غفاری چند دقیقه  بحث و گفتگو کردیم و چند  سوال از آقای غفاری پرسیدیم سوالاتی از قبیل سطح سختی و آسونی پایه ششم نحوه تدریس این پایه و.....
ایشون عرض کردند پایه ششم پایه نسبتا سختی است و به دلیل ویروس کرونا کلاس ها از طریق برنامه شاد و واتساپ برگزار می‌شوند و ایشون  بنابر درخواست مدیر مدرسه آقای مجتهدی به تنهایی سر کلاس حضور پیدا میکنند  ما بعد از چند دقیقه گفتگو با جناب غفاری به توافق رسیدیم که روزهای دوشنبه برای تهیه گزارش های کارورزی در کلاس پایه ششم حضور پیدا کنیم. ❤️🤕

مقاله تجارب معلمان در کلاس های چند پایه

ادامه نوشته

نقش رویکرد های برنامه درسی, تحلیل محتوا

رویکرد برنامه درسی بیان دیدگاه درباره تدوین و طراحی برنامه درسی است؛ نقش یادگیرنده، معلم و متخصصان برنامه درسی در برنامه ریزی درسی؛ اهداف برنامه درسی؛ و مسائل مهمی که باید بررسی شوند. با بررسی رویکرد برنامه درسی، مربی می تواند دیدگاه و موضوع آن رویکرد را نسبت به یادگیرنده، موضوعات درسی، هدف های آموزشی، روشها و محتوای درسی و نقش مدرسه و جامعه را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار دهد.

اورنشتاین و هاپکینز شش رویکرد برنامه درسی را معرفی می کنند که عبارتند از رویکرد رفتاری، مدیریتی، سیستمی، علمی، انسان گرایان و نومفهوم گرایان. حال به طور خلاصه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

ادامه نوشته

مقایسه فناوری اطلاعات در ایران و آمریکا

فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش امریکا 

کشور امریکا برابداع اینترنت  در حال حاضر یکی از پیشگامان توسعه و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در دنیاست.سیاستگذاران امریکا بنا به موقعیت استراتژیک اینترنت در جهان  توجه خاصی به گسترش ان میکنند.آمار موجود نشان میدهد  که تا سال 2001 میلادی تقریبا  100 % مدارس متوسطه امریکا  و 98 % کل مدارس امریکا به اینترنت دسترسی داشته اند که بیان کننده عزم استوار دولتمردان امریکا  جهت گسترش فناوری اطلاعات دراموزش وپرورش است. در سال 1997 بیش از نیمی از دانش اموزان امریکایی برای انجام تکالیف مدرسه خود از اینترنت استفاده کرده اند. اکثر قریب به اتفاق دانش اموزان امریکایی در دوران تحصیل با رایانه اشنا می شوند و بسیاری ازانها برای استفاده از رایانه و اینترنت اموزش های لازم را میبینند و برای زندگی در جامعه الکترونیکی اماده میشوند. دولت امریکا نیز به این وسیله مقدمات ایجاد دولت الکترونیک را فراهم میکند.

ادامه نوشته

نظام آموزشی کشور کویت

در سال 1912 میلادی گروهي از بازرگانان كويت دست به تأسيس مدرسه اي زدند كه معلمين آن ، از ساير كشورهاي عربي بودند ؛ هدف ازتأسيس اين مدرسه ، تربيت حسابداران ودفترداراني بود كه بتوانند نيازهاي بازرگان ها را مرتفع سازند . تعليم و تربيت ، طبق اصول جديد ، ازسال 1936 میلادی شروع گرديد ، ولي تا پايان سال 1954 میلادی توسعه آموزش و پرورش چندان سريع نبود . البته سيستم آموزشي ازسال 1965 میلادی بين مقطع سني شش تا چهارده سال اجباري شد.

 

ادامه نوشته

گزارش عملی در مورد اختلال یادگیری خواندن

(بسم الله الرحمن الرحیم)

کلمات کلیدی:( اختلال یادگیری، گزارش میدانی، معلم و دانش آموز)

#نکته: این مصاحبه از یک معلم کلاس پنجم دبستان با ۳۰ سال سابقه کار گرفته شده است. به گفته معلم مورد نظر ما در این ۳۰ سال بارها با این دانش‌آموزان روبرو شده است که هر بار از راه و روش متفاوت آن مشکل را حل کرده بود.

ادامه نوشته

آموزش تحلیل محتوای کتب درسی به روش هارتلی

روش هارتلی یکی از روشهای کمی تحلیل محتوای کتاب درسی است تحلیل محتوا یک متن می تواند به

صورت کمی و کیفی انجام شود یکی از تکنیک های معروف روشهای کمی فرمولها و شاخصهای ثبت

خوانایی متنی می باشد فرمولها و شاخصهای خوانایی متن به تجزیه و تحلیل محتوای یک نوشته یا

متن برای اندازه گیری درجه خوانایی آنان میپردازد این تجزیه و تحلیل بر کلمه ها عبارت ها و

پاراگرافهای یک نوشته تاکید دارد و با شمارش کلمه ها و جمله ها با استفاده از شاخص های مورد نظر

میزان و درجه دشواری متن را تایید میکند هم چنین درجه تناسب نوشته با سن کلاسی یا سطح

توانایی خواندن متن را مشخص می سازد هارتلی واژه ها و کلمات به کار رفته در موضوع درسی را به دو

گروه ساده و کم هجا و واژه های دشوار تقسیم کرده است او پس از بررسیهای متعدد به این نتیجه

رسید که متنی برای یک گروه در یک پایه تحصیلی دشوار به نظر میرسد همان متن برای گروه های

سنی بالاتر یک متن متوسط و گاهی متنی بسیار ساده خواهد بود .

 

نحوه انجام روش هارتلی: -1ابتدا 100واژه از قسمت های ابتدایی کتاب 100واژه از قسمتهای میانی کتاب100

واژه از قسمت پایانی کتاب انتخاب می کنیم -2تعداد واژه های ۳هجایی یا کمتر را در هر سطر کلمه

شمارش می کنیم-3میانگین واژههای ساده در نمونه ها را به دست می آوریم -4نسبت واژههای ساده به

کل کلمه هایی که کتاب با جدول را مقایسه می کنیم عددی به دست آمده نشانگر آن است است که

کتاب درسی مورد بررسی تا چه اندازه با پایه های تحصیلی و ذهن فراگیران تناسب دارد و نظر فراگیران

نسبت به وضع سادگی و دشواری متن چیست؟

 

 

 

اختلال یادگیری

*به نام خدا*

_تکلیف(1):اختلالات یادگیری1

_استاد:امیدی

_مرتضی محمودی فر

به طور کلی اختلال یادگیری در دهه 1960 به عنوان جدیدترین حوزه علمی در قلمرو کودکان با نیاز های ویژه وارد شد.از علائم آن می توان از هماهنگی در حرکات ظریف-اختلال های رفتاری-اختلال در خواندن-نوشتن_صحبت کردن اشاره کرد.

ادامه نوشته

واقعه نگاری

 

 

ادامه نوشته